Dilluns, 11 de Gener
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
online |
Resum: |
Curs de Postgrau en Emprenedoria Social on-line |
Descripció: |
Està oberta la matrícula per a la 3a edició del curs de postgrau en Emprenedoria Social de modalitat on-line, que s'iniciarà el proper mes de gener.
El mercat laboral demana un nou perfil d’empresari amb un important caràcter social, preocupat per l’impacte mediambiental de la seva activitat. És per aquest motiu que la UVic-UCC i la Universitat de Porto t'ofereixen aquest postgrau, on la creativitat, la innovació tecnològica, la sensibilitat social, la sostenibilitat i la vocació per crear una empresa ciutadana juguen un paper clau. En aquest sentit, s’estudiaran empreses socials d’èxit i desenvoluparàs la teva pròpia empresa social. En el programa hi participen professionals de referència en aquest àmbit.
Apunta't-hi! |
Dimecres, 13 de Gener
Hora: |
19:00 - 20:00 |
Lloc: |
Artés |
Resum: |
Tertúlia a L’Era: els diversos problemes de l’hort ecològic |
Descripció: |
L’horticultura és una activitat sotmesa a una sèrie d’adversitats que voldríem evitar, però sovint només podem disminuir els seus efectes si actuem preventivament.
La propera Tertúlia serà el dimecres 13 de gener de 2016 i tractarem sobre
Els diversos problemes de l’hort ecològic, com els creuaments no desitjats entre varietats, la meteorologia (gelades, sequera, ventades, …), el canvi climàtic, la falta d’aigua per a reg, les invasions d’insectes, fongs i herbes, els animals salvatges, etc.
Ens trobarem de 7 a 9 de la tarda a la Sala d’Actes de la Biblioteca, que es troba a Cal Sitjes, a Artés.
Per a la gent nova que vulgui venir, podeu consultar les bases de La Tertúlia i com arribar a Cal Sitjes <a href='http://associaciolera.org/?event=tertulia-a-lera-els-diversos-problemes-de-lhort-ecologic&event_date=2016-01-13' target='_blank'>aquí</a>.
Bona Tertúlia! |
Divendres, 29 de Gener
Hora: |
9:00 - 14:00 |
Lloc: |
Amposta |
Resum: |
Jornada de Patrimoni Natural i Desenvolupament Local |
Descripció: |
Una visió de la importància dels nostres valors naturals i reflexions sobre les possibilitats de la seva contribució a generar activitat econòmica de forma sostenible. |
Hora: |
16:30 - 17:30 |
Lloc: |
Manresa |
Resum: |
Drets de propietat intel·lectual sobre la biodiversitat cultivada - Jornada tècnica |
Descripció: |
La millora de les varietats és quelcom que els pagesos han fet tota la vida des de que la agricultura és agricultura. Els resultats obtinguts són varietats adaptades a condicions agroclimàtiques, plagues i malalties, així com per tenir un reconegut valor organolèptic que ha alimentat els humans durant milers d’anys. En aquesta jornada pretenem veure els diferents posicionaments vers aquest tema tant controvertit, ja que només informant-nos dels diferents punts de vista en podrem treure les nostres pròpies conclusions.
La jornada és gratuïta però cal inscriure’s prèviament a través de l’Escola Agrària de Manresa:
Tel.: 93 874 90 60 o bé a l’enllaç: <a href='https://goo.gl/44L9aH' target='_blank'>https://goo.gl/44L9aH</a>
També us podeu inscriure a través del servei de Preinscripcions a jornades del PATT del portal RuralCat: <a href='http://www.ruralcat.net/preinscripcionspatt' target='_blank'>www.ruralcat.net/preinscripcionspatt</a> |
Dissabte, 30 de Gener
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Riudarenes |
Resum: |
Curs d'agricultura ecològica homologat |
Descripció: |
Per sisè any consecutiu, des de la Fundació Emys, realitzem la formació en agricultura ecològica amb l'objectiu que els participants aprenguin a menar un hort ecològic, i descobreixin les tècniques i eines que fan possible l'eficiència i garanteixin la qualitat del producte que estan produint.
Títol: curs "Horta ecològica I: Fonaments per a l'horticultura ecològica professional" (6a edició)
Dia: inici dissabte 30 de gener del 2016- final 26 de novembre del 2016 (16 sessions · 64 hores)
Horari: de 09:00 a 13:00 h
Lloc: Can Moragues, Riudarenes
Preu: 160 €
Certificació: el curs tindrà la homologació del Departament d'Agricultura de la Generalitat de Catalunya com a formació oficial dels productors en procés d'incorporació en el sector agrari (Codi homologació pendent). Per obtenir el certificat de realització caldrà assistir a un mínim del 80% de les sessions. La certificació s'expedeix un cop finalitzat el curs. |
Dijous, 4 de Febrer
Hora: |
19:00 - 21:00 |
Lloc: |
Barcelona |
Resum: |
Debat sobre sostenibilitat i pesca #PeixDeCustòdia |
Descripció: |
Des de Submon i Animal Latitude organitzen pel proper 4 de febrer una sessió per debatir entorn la sostenibilitat de la pesca a Catalunya i on explicaran el projecte de #PeixDeCustòdia.
De 19 a 21h a la seu de "El Col·leccionista", C/Torrent de les Flors, 46, Barcelona. |
Divendres, 5 de Febrer
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
universitat de Girona |
Resum: |
Curs de Postgrau - Significats i valors espirituals de la natura: percepció, comunicació, gestió i integració |
Descripció: |
A tot Europa augmenta l’interès pels significats i valors espirituals de la natura, tant de manera genèrica com, especialment, pel que fa a determinats llocs i paisatges. A Catalunya també creix el nombre de persones que se senten atretes a indrets o paisatges particulars en connexió amb aquests valors, sigui al marge o no de qualsevol de les diverses confessions religioses que hi ha al país. Com passa amb altres recursos fràgils, no n’hi ha prou amb identificar i valorar els elements de la natura que tenen valor espiritual, també cal gestionar-los adequadament. Aquest serà el primer curs universitari que s’ofereix a Catalunya amb el propòsit d’abordar específicament aquest tema. Es proposa fer-ho d’una manera rigorosa i inclusiva, des d’un punt de vista teòric i aplicat alhora, orientat a la formació de professionals qualificats. El postgrau ofereix també un espai de reflexió, formació i difusió sobre les raons últimes de que ens comprometen a favor de la natura, i de les implicacions que tenen envers l’ètica personal i col·lectiva, en línia de l’anomenada ecologia pregona, per poder-les integrar en el funcionament quotidià de les organitzacions i entitats, siguin públiques, privades o del tercer sector. <div> </div>
<div style='margin-left: 40px;'>
<strong>Durada:</strong> 250 hores (70 hores lectives i 180 hores d’estudis i tutories) / 10 ECTS*
Del 5 de febrer al 15 de juliol de 2016
<strong>Horari</strong>: Divendres de 16 a 20 h
Facultat de Lletres. Universitat de Girona</div>
<div>
Per inscriure’s cal omplir el full d’inscripció a través de la web (<a href='http://www.fundacioudg.org' target='_blank'>www.fundacioudg.org</a>) o personalment a la seu de la Fundació.
Preinscripció: en un termini màxim de 7 dies des de la data d’inscripció cal haver realitzat el pagament de 200 €, que es restarà de l’import de la matrícula, i que dóna dret a reserva de plaça.
<strong>Preu</strong>: 990 €* (finançament: 200 € de preinscripció + 50 € de despeses financeres + matrícula finançada**: 790 € a pagar en 10 quotes des de 79 €/mes)
* Inclou una assegurança d’accidents. No inclou les taxes d’expedició del títol de la UdG.
** Condicions subjectes a les fluctuacions del mercat.
Per a més informació <a href='http://www.fundacioudg.org/curs-de-postgrau-en-significats-i-valors-espirituals-de-la-natura-percepcio-comunicacio-gestio-i-integracio/titulacio-que-sobte-9385.html' target='_blank'>consulteu el Programa del Postgrau</a>.
</div> |
Dimarts, 9 de Febrer Dimecres, 10 de Febrer Dilluns, 15 de Febrer
Hora: |
9:45 - 10:45 |
Lloc: |
Manresa |
Resum: |
Jornada tècnica: Biofertilitat del sòl en agricultura regenerativa |
Descripció: |
L’agricultura regenerativa està arribant oferint-nos un seguit d’eines i reflexions que poden ser d’utilitat en l’agricultura ecològica. En aquesta jornada pretenem presentar quines són les eines pràctiques que aquesta agricultura utilitza per a tenir una adequada fertilitat del sòl. Des de l’Escola Agrària de Manresa i conjuntament amb l’associació l’Era, s’ofereix, durant aquest any, una oferta formativa que permetrà endinsar-se profundament en aquesta temàtica: la fertilitat dels nostres sòls. És per aquest motiu que aquesta jornada de retrobament amb els emprenedors ecològics calia començar a introduir aspectes importants i innovadors sobre el tema. També aprofitarem per posar al dia els projectes d’aquells que van participar en el curs d’emprenedoria ecològica realitzat a l’escola durant l’any 2010 i part del 2011.
Més informació a: <a href='/mm/file/2016/Manresa_biofertilitat_150216_1008-1.pdf'>/mm/file/2016/Manresa_biofertilitat_150216_1008-1.pdf</a>
La jornada és gratuïta però cal inscriure’s prèviament a través de l’Escola Agrària de Manresa: Tel.: 93 874 90 60 o bé a l’enllaç: <a href='https://goo.gl/dYxIh5' target='_blank'>https://goo.gl/dYxIh5</a>
També us podeu inscriure a través del servei de Preinscripcions a jornades del PATT del portal RuralCat: <a href='http://www.ruralcat.net/preinscripcionspatt' target='_blank'>www.ruralcat.net/preinscripcionspatt</a> |
Hora: |
15:00 - 16:00 |
Lloc: |
Tàrrega |
Resum: |
Sessió: Ús de xarxes socials per a petits productors i elaboradors artesans que volen posicionar el seu negoci |
Descripció: |
Jornades dirigides a productors i elaboradors amb cap o pocs coneixements de les xarxes socials, que vulguin aprendre a utilitzar les xarxes socials d’una manera ràpida, fàcil i eficient i que vulguin situar el seu negoci a les xarxes socials. Es farà sessió de treball pràctic per a les que caldrà mòbil amb 4G i connexió WIFI amb les aplicacions de Facebook, Twitter, Pinterest i Instagran instal·lades. Cal tenir un correu electrònic actiu i saber-se la contrasenya.
Més informació a: <a href='/mm/file/2016/Tarrega_xarxes%20socials_150216_1502-1.pdf' target='_blank'>/mm/file/2016/Tarrega_xarxes%20socials_150216_1502-1.pdf</a> |
Dimarts, 16 de Febrer
Hora: |
9:15 - 17:15 |
Lloc: |
Tremp |
Resum: |
Jornada: Com funciona el mercat de productes ecològics i de qualitat? |
Descripció: |
La jornada s’adreça a productors agroalimentaris del segment ecològic i de productes de qualitat i també a operadors comercials, restauradors i distribuïdors amb l’objectiu de facilitar-los un punt de trobada. |
Dimecres, 17 de Febrer
Hora: |
10:00 - 11:00 |
Lloc: |
Maçanet de la Selva |
Resum: |
Jornada: Afectació del 0,5% de l'IBI Municipal per la protecció del medi natural |
Descripció: |
El proper 17 de Febrer, la Fundació Emys i l'Ajuntament de Maçanet de la Selva, organitzen una <a href='/mm/file/2016/cartell_macanet_jornada.pdf' target='_blank'>jornada informativa</a> sobre la iniciativa de destinar el 0,5% de l'IBI Municipal a la preservació del patrimoni natural del municipi, que ja han aprovat l'Ajuntament de Maçanet de la Selva i el de Santa Coloma de Farners.
|
Hora: |
18:00 - 19:00 |
Lloc: |
Barcelona |
Resum: |
Presentació del llibre 'Humanidad. Desafíos éticos de las tecnologías emergentes' |
Descripció: |
La incorporació de les tecnologies emergents al nostre cos i la nostra ment obren una nova era. I aquesta «millora» de l’ésser humà per fer-lo més intel·ligent, longeu, perfecte i feliç comporta riscos. Autors/coordinadors: Albert Cortina i Miquel-Àngel Serra.
La presentació del llibre es farà el proper 17 de febrer de 2016 al CCCB de Barcelona, a les 18h. |
Dijous, 18 de Febrer
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Vic |
Resum: |
Jornada professional de la Biomassa de Catalunya |
Descripció: |
El dia 18 de febrer tindrà lloc a l’edifici El Sucre de Vic la “<strong>Jornada professional de la Biomassa de Catalunya</strong>” amb ponències sobre experiències tant de l’àmbit municipal com de l’àmbit industrial.
Inscripicions gratuïtes a:
<a href='http://www.vicfires.cat' target='_blank'>www.vicfires.cat</a>
<a href='http://www.firabiomassa.cat' target='_blank'>www.firabiomassa.cat</a> |
Dilluns, 22 de Febrer
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Semipresencial (Madrid) |
Resum: |
Curs: Comunicación y divulgación en espacios naturales |
Descripció: |
El objetivo del curso es explorar las claves teóricas y prácticas de la comunicación y divulgación en espacios naturales, facilitar a los participantes el contacto con herramientas de comunicación y formatos específicos en el ámbito de las áreas protegidas, y el ensayo de estas herramientas a partir de la revisión de experiencias y buenas prácticas.
Madrid, 4 y 5 de abril de 2016
Fase no presencial: 22 de febrero al 22 de abril de 2016
Se trata de un curso de formación de 75 horas organizado en una fase teórica-práctica de carácter no presencial (60horas) y una parte práctica impartida en dos jornadas de trabajo (15 horas). Aquellos interesados que no puedan atender las sesiones presenciales podrán realizar alternativamente una versión completamente no presencial del curso.
Puede ser bonificado por la Fundación Tripartita.
<strong>Inscripción abierta hasta el 14 de febrero de 2016.</strong>
Más información:
Folleto:
<a href='http://www.uam.es/otros/fungobe/doc/folleto_curso_comunicacion_2016.pdf' target='_blank'>http://www.uam.es/otros/fungobe/doc/folleto_curso_comunicacion_2016.pdf</a>
Formulario de inscripción:
<a href='http://www.uam.es/otros/fungobe/doc/formulario_preinscripcion_comunicacion_2016.docx' target='_blank'>http://www.uam.es/otros/fungobe/doc/formulario_preinscripcion_comunicacion_2016.docx</a>
|
Dimarts, 23 de Febrer
Hora: |
11:00 - 12:00 |
Lloc: |
Boí i Espot |
Resum: |
Taller informatiu de la Xarxa Natura 2000 |
Descripció: |
S’exposarà el marc legal que regula les activitats de cada sector interessat en la XARXA NATURA 2000 i les oportunitats que la inclusió en aquesta xarxa implica per cada sector. En el següent <a href='http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/detalls/Activitat_Agenda/20160223_tallerN2000-00001' target='_blank'>enllaç </a>podreu ampliar informació.
La sessió es realitzarà el dia 23 de febrer a la Casa del Parc Nacional de Boí a les 11:00h i a la Casa del Parc Nacional d’ Espot, a les 17:00h. |
Dimecres, 24 de Febrer
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Manresa |
Resum: |
Curs: Maneig i teràpies naturals en ramaderia ecològica |
Descripció: |
Homeopatia, fitoteràpia, olis essencials i altres remeis tradicionals. |
Dijous, 25 de Febrer
Hora: |
18:00 - 19:00 |
Resum: |
Acte de presentació 3era edició dels Ajuts DIPLOCAT |
Descripció: |
Aquest 2016 seguim donant suport a la projecció internacional de les organitzacions civils catalanes amb la 3era convocatòria dels Ajuts DIPLOCAT a la internacionalització de la societat civil.
Us convidem a l’acte de presentació dels Ajuts DIPLOCAT 2016 per a la projecció internacional de les organitzacions civils catalanes que tindrà lloc el proper dijous 25 de febrer a les 18 hores a la sala cotxeres del Palau Robert (Passeig de Gràcia, 107, Barcelona). Parlarem dels ajuts i les novetats d’aquesta nova convocatòria.
Data: dijous 25 de febrer 2016 a les 18:00 h
Lloc: Sala Cotxeres del Palau Robert (Pg. de Gràcia, 107)
Presentació a càrrec de: Mònica Sabata, presidenta de la Federació d’Organitzacions Catalanes Internacionalment Reconegudes
Albert Royo, secretari general del Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya
Podeu confirmar la vostra assistència a secretaria@focir.cat i/o al telèfon 932 690 540.
Descarregueu la <a href='http://focir.cat/wp-content/uploads/2016/01/Convocatoria_presentacio_ajuts_2016.pdf' target='_blank'>invitació</a>. |
Dissabte, 5 de Març
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Vilajuïga |
Resum: |
Jornada 'Introducció al maneig ecològic de les abelles' |
Descripció: |
L'apicultura pot ser un complement a les explotacions agrícoles que genera unes sinergies molt interessant. A més les abelles, sens dubte, són animals que viuen d’una manera molt intensa una relació de dependència amb la natura, essent-ne, per tant, un bioindicador.
La jornada és un curs d’introducció al maneig ecològic de les abelles no només des del punt de vista del que vindria a ser l’apicultura ecològica convencional sinó també, i fent un pas més enllà, des de la visió i el mètode que ens ofereix el concepte de “rusc salvatge”, una aproximació completament diferent en la que la forma de vida natural de l’abella esdevé la paraula clau (presentació del treball desenvolupat per Jean Claude Guillaume).
La jornada, organitzada pel <a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtca_quisom.html' target='_blank'>Grup de Treball de Custòdia Agrària</a> de la XCT, forma part del <strong>Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016</strong> del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
<strong>PROGRAMA</strong>
9.30 h Inscripcions i lliurament de la documentació
10.00 h Presentació de la jornada <div style='margin-left: 40px;'><em>Sra. Montse Pascual, membre del grup de treball de custòdia agrària de la Institució Altempordanesa per a l’Estudi i Defensa de la Natura (IAEDEN).</em></div> 10.05 h Introducció teòrica sobre la feina de l'apicultor i els materials a l’apicultura ecològica
<div style='margin-left: 40px;'><em>Sr. Xavier Llorente, apicultor.</em></div> 11.30 h Pausa
12.00 h Presentació del treball de J. C. Guillaume i J. M. Frèrès sobre el rusc ecològic. Característiques i avantatges <div style='margin-left: 40px;'><em>Sr. Xavier Llorente, apicultor.</em></div> 14.00 h Cloenda de la jornada
<div style='margin-left: 40px;'><em>Sra. Montse Pascual, membre del grup de treball de custòdia agrària de la Institució Altempordanesa per a l’Estudi i Defensa de la Natura (IAEDEN).</em>
</div>
<div>Per a més informació <a href='/mm/file/2016/160305_vilajuiga_abelles_gtca.pdf' target='_blank'>descarregueu-vos el programa de la jornada</a>. </div>
<div style='margin-left: 40px;'>
</div> |
Divendres, 11 de Març
Hora: |
9:00 - 10:00 |
Lloc: |
Girona |
Resum: |
Jornada d'horts ecològics escolars |
Descripció: |
Es tracta d’una jornada de formació amb l’objectiu que les persones, professorat o ciutadania en general o entitats que tenen hort, puguin conèixer maneres de fer i aclarir dubtes sobre diferents aspectes per millorar-lo.
Per a més informació, podeu consultar el <a href='/mm/file/2016/Girona_horts%20escolars_110316_556-2.pdf' target='_blank'>programa de la jornada aquí</a>.
La jornada és gratuïta però cal inscriure’s prèviament, abans del 9 de març a través de La Caseta-Serveis Educatius:
Web: <a href='http://www.girona.cat/caseta' target='_blank'>http://www.girona.cat/caseta</a>
Telèfon: 972 221 866
També us podeu inscriure a través del servei de Preinscripcions a jornades del PATT del portal RuralCat:
<a href='http://www.ruralcat.net/preinscripcionspatt' target='_blank'>www.ruralcat.net/preinscripcionspatt</a> |
Dimecres, 16 de Març
Hora: |
9:00 - 10:00 |
Lloc: |
Santa Coloma de Farners |
Resum: |
Com elaborar un Pla de Comunicació |
Descripció: |
La comunicació no apareix per generació espontània. Cal pensar què volem dir, a qui ho volem dir i com ferli arribar el nostre missatge. Necessitem un Pla de comunicació. El Pla de comunicació ens permetrà plasmar tota aquesta informació en un sol document on fixarem els objectius de comunicació, clarament definits i mesurables, i planificarem accions
concretes que es traduiran en resultats tangibles i quantificables.
Més info a: <a href='/mm/file/2016/Santa%20Coloma%20Farners_comunicacio_160316_508-1.pdf'>/mm/file/2016/Santa%20Coloma%20Farners_comunicacio_160316_508-1.pdf</a> |
Dissabte, 19 de Març
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Girona |
Resum: |
Trobada per la justícia social i ambiental |
Descripció: |
Els reptes socio-ambientals que tenim al davant són impressionants (canvi climàtic, pèrdua de biodiversitat, crisi i pobresa energètica...). En ple debat sobre la construcció d'un nou país, cal entomar la crisi ambiental com un aspecte estructural de present i de futur.Construir una àmplia aliança d'organitzacions, institucions i moviments per la justícia ambiental i social és una necessitat davant aquest repte. Ens trobarem a Girona el 19 de març per començar a establir quin model ambiental i social de país volem, i quines accions cal emprendre per transformar-lo.
19 de març - Biblioteca Carles Rahola (c/Emili Grahit, 4-6, Girona)
<strong>PROGRAMA</strong>
09.30 - 10.00 Inscripcions i presentació persones assistents.
10.00 - 11.15 Ponències (les ponències volen introduir el debat posterior i posar en context els següents eixos de treball): <div style='margin-left: 40px;'>Governança i sostenibilitat
Crisi climàtica
Conservació del territori
Decreixement
Drets humans i drets animals</div> 11.15 - 11.35 Pausa - cafè.
11.35 - 12.30 Reflexió assembleària i col·lectiva.
12.30 - 14.00 Grups de treball per definir propostes en cada eix.
14.00 - 16.00 Dinar.
16.00 - 17.15 Sessió de cloenda: conclusions i concrecció d'aliances.
17.15 - 18.00 Acció reivindicativa. |
Dijous, 31 de Març
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Lloc: |
Finca Can Poc Oli. Manresa |
Resum: |
Jornada nous nínxols laborals en zones rurals |
Descripció: |
El proper 31 de març el<strong> COAMB</strong>, juntament amb l’<strong>Escola Agrària de Manresa</strong>, organitza una jornada sobre <a href='http://www.coamb.cat/wp-content/uploads/2016/02/Fulleto_ninxols_zones_rurals.pdf' target='_blank'>Nous nínxols laborals en zones rurals</a>. La jornada tindrà lloc a Manresa des de les 9.30 fins a les 15 hores.
Durant l’activitat es presentaran experiències reals i eines de recolzament per a l’ocupació en zones rurals. Es tractaran àmbits com l’educació ambiental, la custòdia del territori, la consultoria ambiental, la gestió forestal, el sector agroalimentari o l’ecoturisme.
La jornada s’adreça a professionals del medi ambient amb interès en canviar de sector, estudiants i acabats de graduar, o emprenedors del sector que vulguin conèixer altres experiències. També hi haurà un espai final per poder fer xarxa i que els propis assistents comparteixin els seus projectes, interessos i inquietuds.
El cost de la jornada és de 20 euros. Pots consultar informació ampliada al <a href='http://www.coamb.cat/wp-content/uploads/2016/02/Fulleto_ninxols_zones_rurals.pdf' target='_blank'>programa</a>. |
Divendres, 1 de Abril
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Estany d'Ivars i Vila-sana |
Resum: |
Sortida tècnica - Visita a l’estany d’Ivars i Vila-sana i el Sot del Fuster |
Descripció: |
<a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtcf_qui_som.html' target='_blank'><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w230-h133/mm/image/logos/logo_GTCF_web.jpg' style='width: 230px; height: 133px; margin: 10px; float: right;' /></a>Aquesta sortida és organitzada pel <a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtcf_qui_som.html' target='_blank'>Grup de Treball de Custòdia Fluvial</a> de la XCT.
<strong>PROGRAMA</strong>
De 9:30 a 11:30 h - Trobada a l’estany d’Ivars i Vila-sana i visita amb els tècnics i gestors de l’espai (<a href='http://www.estanyivarsvilasana.cat' target='_blank'>www.estanyivarsvilasana.cat</a>).
Desplaçament fins a l’espai natural del Sot del Fuster.
De 12:00 a 14:00 h - Visita a l’espai natural del Sot del fuster, a la riba del riu Segre, un espai fluvial gestionat la <a href='http://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/home' target='_blank'>Fundació Catalunya La Pedrera</a> (<a href='http://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/content/espai-natura-sot-del-fuster' target='_blank'>www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/content/espai-natura-sot-del-fuster</a>).
<strong>INSCRIPCIONS</strong>
La sortida és gratuïta. Per participar-hi és necessari que envieu un mail a asubirana@custodiaterritori.org tot especificant el vostre nom, cognoms, número de telèfon i entitat a la que pertanyeu (si escau).
Per a més informació consulteu el <a href='/mm/file/2016/160401_sortida_GTCF_DEF_lq.pdf' target='_blank'>Programa en PDF</a>.
<strong>Estany d’Ivars i Vila-sana</strong>
La recuperació de l’espai, iniciada el 2005, ha suposat el retorn de les condicions ecològiques i paisatgístiques, la recuperació d’una part de la memòria cultural i d’un estil de vida, l’enriquiment de la biodiversitat i una oportunitat per al desenvolupament socioeconòmic del territori.
<strong>Espai Natural del Sot del Fuster</strong>
Espai fluvial a la vora del riu Segre, que és un dels darrers reductes forestals a la plana d’Urgell. El bosc i els prats humits de ribera constitueixen un veritable oasi en el paisatge desforestat de la plana i esdevenen un lloc de pas i de referència per als ocells migratoris vinculats a l’aigua.
|
Dissabte, 9 de Abril
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Barcelona |
Resum: |
Jornada formativa: captació de fons per a entitats ambientals |
Descripció: |
En el marc del Pla de suport al Tercer Sector Ambiental de Catalunya s’ha organitzat la següent jornada formativa: <strong>Captació de fons per a entitats ambientals.</strong>
La jornada té com a objectiu oferir uns coneixements bàsics sobre captació de fons aplicats al sector ambiental, reforçar les tasques i habilitats dels responsables de la captació de fons a través del coneixement d'eines d'autogestió i estratègies per afavorir l'autonomia en aquest àmbit i conscienciar de l'efecte que produeix als associats i donants els projectes de l’entitat.
El programa està dividit en tres parts: dues parts on s'exposaran models, estratègies i canals de captació de fons, posant especial èmfasis en els mitjans digitals; una tercera part, on es posaran en pràctica els coneixements adquirits amb un exercici.
<strong>Inscripcions</strong>: El termini d'inscripció finalitza el 8 d’abril. Accedeix al formulari d'inscripció a través del següent link: <a href='http://goo.gl/forms/QssIaURiI8' target='_blank'>http://goo.gl/forms/QssIaURiI8</a>
Podeu <strong>consultar el programa complet</strong> a: <a href='http://bit.ly/21FdGgI' target='_blank'>bit.ly/21FdGgI </a>
<strong>Dirigit a</strong>: professionals i voluntaris d’entitats ambientals interessats en adquirir coneixements genèrics sobre la captació de fons.
<strong>Lloc</strong>: Aula Ambiental Bosc Turull. Passeig de Turull, 2, 08023 Barcelona
<strong>Dia i horari</strong>: 9 d'abril de 10.00 a 14.00h
L’activitat és gratuïta per les entitats membres o adherides a l’O3SAC, en el cas de no ser una entitat membre o adherida es demanarà un donatiu en el moment de la inscripció. Per a més informació contacteu amb l’O3SAC: correu@o3sac.org |
Dimarts, 26 de Abril
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Lloc: |
Sant Mateu de Bages |
Resum: |
La pastura a bosc: una opció per a la reducció del risc d'incendis |
Descripció: |
El bosc, malgrat constituir un dels atractius principals per al desenvolupament de determinades activitats econòmiques en expansió com el turisme interior, genera actualment unes rendes insuficients per permetre que el propietari forestal realitzi una correcta gestió. Aquesta situació s’agreuja si es fa de forma individual, la qual cosa provoca l’abandonament del bosc i l’augment del risc d’incendi.
La silvopastura pots esdevenir una bona eina de treball per a millorar i mantenir uns boscos ben gestionats que minimitzin el risc d’incendi forestal, alhora que contribueix a la millora de la biodiversitat i promou la ramaderia extensiva.
La jornada, organitzada pel <a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtca_quisom.html' target='_blank'>Grup de Treball de Custòdia Agrària</a> de la XCT, forma part del Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
Dia i lloc: <strong>dimarts 26 d'abril a Sant Mateu de Bages</strong>
<strong>PROGRAMA</strong>
<div style='margin-left: 40px;'>9.00 h Inscripcions i lliurament de la documentació
9.30 h La silvopastura. Conceptes bàsics</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sr. Marc Taüll, CTFC.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>10.15 h El projecte LIFE Montserrat</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sr. Amadeu Vidal, Diputació de Barcelona.
Sra. Leire Miñambres, Diputació de Barcelona.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>10.45 h Projecte Boscos de Pastura</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sr. Joan Carles Àngel, Diputació de Barcelona.
Sra. Laura Megias, Consorci del Lluçanès.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>11.15 h Silvopastoreo en zona mediterránea francesa: Implementación de las políticas agroambientales y sus herramientas</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sra. Aurélie Casadella, CERPAM.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>12.00 h Fi de les sessions teòriques. Desplaçament a camp
12.30 h Pausa-dinar
13.30 h Projecte de silvopastura a Castelltallat</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sr. Lluís Serra, Diputació de Barcelona.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>14.00 h Presentació de resultats sobre la posada a punt d’una metodologia de seguiment de la gestió i l’estat ecològic de la pastura en medis forestals</div>
<div style='margin-left: 80px;'><em>Sr. Ferran Pauné, consultor.
Sr. Andreu Salvat, consultor de l’empresa Aprén Serveis Amibientals.</em></div>
<div style='margin-left: 40px;'>15.30 h Cloenda de la Jornada</div>
Per a més informació i inscripcions <a href='/mm/file/2016/160426_jornada_pastura%20a%20bosc.pdf' target='_blank'>descarregueu-vos el programa en PDF</a>.
|
Dijous, 5 de Maig
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Lloc: |
Reus |
Resum: |
Formació en Transparència i confiança per a entitats |
Descripció: |
<div style='text-align: center;'><strong>Forma’t en temes clau per a la direcció i gestió d’entitats no lucratives.</strong></div>
El dia a dia de les entitats està ple d’urgències i temes a gestionar. Conscients de la importància de tractar temes estratègics per a l’organització, oferim 4 sessions formatives per parar, repensar objectius, compartir coneixements i aprendre aspectes clau i imprescindibles sobre captació, comunicació, habilitats directives o transparència.
<u><strong>TRANSPARÈNCIA I CONFIANÇA. 5 de maig</strong></u>
<strong>Contingut</strong>
<div style='margin-left: 40px;'>Què és la transparència.
Implicacions de la Llei de Transparència.
Com construir confiança.
Com gestionar els involucrats.</div>
Docent - Pau Vidal. Director Observatori Tercer Sector.
Lloc: Vapor Lab. C/ Sant Serapi, 2. Reus.
Horari: 9.30 a 14.30 h.
Preu: 55 euros/sessió
Per a més informació sobre la resta de formacions <a href='http://causes.cat/2016/03/tastets-formatius-per-a-responsables-dentitats/' target='_blank'>consulteu la web de Causes</a>.
|
Dilluns, 9 de Maig
Hora: |
Event diario |
Resum: |
Jornada tècnica - Recerca i innovació en conreus extensius ecològics: experiències a l’Espai d’Interès Natural de Gallecs |
Descripció: |
El Grup de Recerca d’Ecologia dels Sistemes Agrícoles de la Universitat de Barcelona presenta diversos estudis en l’entorn de l’Espai d’Interès Natural de Gallecs en conreus herbacis extensius i hortícoles en agricultura ecològica amb l’objectiu de fer propostes de millora en el disseny de sistemes que conciliïn la <strong>producció agrícola, la fertilitat dels sòls i la conservació de la biodiversitat i dels serveis ecosistèmics</strong>.La jornada principalment pràctica es durà a terme al camp (on farm) i permetrà conèixer diferents tècniques relacionades amb la llaurada del sòl, l’ús i la gestió dels <strong>adobs verds</strong>, així com també els mètodes d’avaluació de la fertilitat del sòl.
La jornada va dirigida als pagesos, gestors i tècnics de sistemes agrícoles, del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica, de les organitzacions agràries i als organismes que realitzen recerca en l’àmbit de l’agricultura.
Persones de Contacte: Elisenda Pastó: Tel: 934035247 /irbio@ub.edu -- Lourdes Chamorro: Tel: 934039871 / lchamorro@ub.edu
Per a més informació<a href='/mm/file/2016/160509_jornada_gallecs_conreus_ecologics.pdf' target='_blank'> consulteu el programa de la jornada</a>.
|
Divendres, 13 de Maig
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Malgrat de Mar |
Resum: |
Jornada tècnica sobre l'Espai Mines de Can Palomeres. Malgrat de Mar |
Descripció: |
L'Ajuntament de Malgrat de Mar organitza les 2es Jornades de l'Espai Mines de Can Palomeres els dies 13 i 14 de maig.
L'objectiu de les Jornades de l'Espai Mines de Can Palomeres és <strong>donar a conèixer quin és l'estat de les actuacions que es realitzen en aquest entorn, així com promoure l'intercanvi d'experiències i de metodologia</strong>. Aquesta segona edició girarà al voltant de temàtiques històrico-culturals, epidemiològiques i de custòdia.
La segona edició de les jornades tècniques s'obrirà el divendres 13 de maig amb la inauguració de l'exposició Les mines de Can Palomeres. Una mirada, una mostra de fotografies de Juli Cardona Girons. Aquesta exposició es podrà visitar a la sala d'actes de l'Arxiu Municipal fins el 19 de juny. La jornada del dissabte 14 de maig comptarà amb la intervenció de l'arqueòleg Joan Llinàs que parlarà sobre l'estudi arqueològic de les Mines de Can Palomeres, que ha realitzat. També hi participarà Sergi Marí Pons, coordinador general de la Xarxa Custòdia del Territori de Catalunya, que tractarà en la seva <strong>ponència</strong> sobre <strong>La custòdia del territori: una eina de conservació de la natura en el segle XXI</strong>.
Un dels ponents de les jornades d'enguany serà el doctor Hervé Bourhy, director de Laboratori de l’Institut Pasteur de París, que juntament amb el biòleg de la Universitat de Barcelona especialista en quiròpters Jordi Serra-Cobo, parlarà de la importància de les Mines de Can Palomeres en els estudis epidemiològics.
Les jornades es clouran amb la projecció del documental Els humans i els ratpenats del Museu de CIències Naturals de Granollers a les 17 h al Centre Cultural.
Aquí podeu<a href='http://www.ajmalgrat.cat/recursos-compartits/formularis/Inscripcions/view' target='_blank'> fer la inscripció</a> a les jornades.
Per a més informació<a href='http://www.ajmalgrat.cat/recursos-compartits/arxius/noticies/2016/llibret%20bo.pdf' target='_blank'> consulteu el Programa</a> de les jornades.
|
Dimarts, 17 de Maig
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Santa Coloma de Farners |
Resum: |
Ús dels drons en el sector rural - Jornada tècnica |
Descripció: |
L’ús de drons per obtenir imatges d’alta resolució en el sector rural i forestal comença a obrir-se pas a Catalunya. La legislació permet fer servir la tecnologia dron per realitzar activitats d’investigació i desenvolupament, tractaments
fitosanitaris, operacions de vigilància aèria o operacions d’emergència i salvament. Però de moment, les operacions s’han de realitzar en zones no poblades i en espai aeri no controlat, i cal estar habilitat com a operador de drons.
En aquesta jornada us parlarem dels diferents tipus de drons, dels sensors que poden anar a bord i veurem com està regulada la tecnologia dron. Hi ha molts usos aparentment possibles en el sector medioambiental:<strong> inventaris, registre de límits, seguiment de l’estat de salut, seguiments cinegètics, estudis d’inundabilitat …</strong>En aquesta jornada ens presentaran d’alguns d’ells.
17 de maig - Santa Coloma de Farners
Per a més informació i inscripcions<a href='/mm/file/2016/160517_Santa%20Coloma%20Farners_drons_170516_160234-1.pdf' target='_blank'> consulteu el programa de la jornada</a>.
|
Dijous, 26 de Maig
Hora: |
9:45 - 10:45 |
Lloc: |
Vic |
Resum: |
Jornada tècnica '1.000 punts d'aigua. Què és i com participar-hi'.' |
Descripció: |
<img alt='' height='90' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w237-h116/mm/image/logos/logo%20GTCA_web.jpg' style='margin: 10px; float: right;' width='184' />El portal <a href='http://www.1000punts.cat' target='_blank'>www.1000punts.cat</a> és una base de dades en format web que pretén, d’una banda, elaborar un inventari col·laboratiu de basses, llacs, estanys, molleres, abeuradors i altres punts d’aigua que hi ha repartits pel país. Per altra banda, el portal ofereix eines a les entitats de conservació, les administracions i els centres educatius per a la divulgació, l’estudi i la conservació dels hàbitats aquàtics i la seva biodiversitat.
L’objectiu final del projecte és crear una xarxa de 1.000 punts d’aigua en custòdia, ben conservats i que estiguin gestionats per afavorir la biodiversitat aquàtica. La jornada està pensada per aquelles persones i entitats que estiguin interessades en col·laborar amb la iniciativa.
<u><strong>PROGRAMA</strong></u>
9.45 h Inscripcions i lliurament de la documentació
10.00 h El projecte 1.000 Punts d’Aigua <div style='margin-left: 40px;'>Sr. Guillem Mas, Paisatges Vius.<strong> Part teòrica</strong> on s’explicarà: Què és (i què no és) un punt d’aigua? Principis i filosofia de la iniciativa. Objectius a assolir. Formes de participació i rols dels usuaris. Ús i privacitat de les dades.</div> 11.00 h Pausa
11.30 h Funcionament del portal
<em>Sr. Guillem Mas i Sr. Roger van Swaay,</em> programador del portal. <strong>Part pràctica</strong> on els participants registraran punts d’aigua i observacions al portal. En el cas de les entitats, es crearan els permisos per administrar membres, validar dades, publicar notícies i activitats i altres funcions.
13.00 h Cloenda de la jornada
Per a més informació i inscripcions<a href='/mm/file/2016/160526_jornada_tecnica_1000_punts_aigua.pdf' target='_blank'> consulteu el programa de la jornada</a>.
La jornada és organitzada per l'Associació Paisatges Vius, membre del Grup de Treball de Custòdia Agrària de la XCT, i forma part del Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.
|
Hora: |
11:30 - 12:30 |
Lloc: |
Torroella de Montgrí |
Resum: |
Sortida Tècnica 'Visita a la restauració del sistema de llacunes costaneres de la Pletera, Torroella de Montgrí' |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w230-h133/mm/image/logos/logo_GTCF_web.jpg' style='width: 230px; height: 133px; margin: 10px; float: right;' />De la mà de Josep Pujol i Àgata Colomer visitarem els espais on l’Ajuntament de Torroella de Montgrí i Quintana, investigador de la Càtedra d’ecosistemes litorals mediterranis de la Universitat de Girona, hi duen a terme actuacions de restauració integral i definitiva del sistema de llacunes costaneres de la Pletera, que amb la finalitat de<strong> recuperar-ne la funcionalitat ecològica</strong>, s’hi estan duen a terme en el marc del projecte LIFE Pletera.
El projecte<strong> Life Pletera</strong> té com a primer objectiu la restauració integral i definitiva del sistema de llacunes costaneres de la Pletera, amb la finalitat de recuperar-ne la funcionalitat ecològica, la qual actualment es veu alterada a conseqüència de la urbanització parcial de l’espai. Aquest objectiu inclou que el sistema pugui respondre adequadament a les previsions del canvi climàtic (increment del nivell del mar i major freqüència de pertorbacions intenses) i garanteixi la funcionalitat ecològica del conjunt, tant a curt com a llarg termini. Les accions previstes per assolir aquest objectiu inclouen la desurbanització del passeig existent i els seus espais adjacents i, posteriorment, recuperar l’antiga zona humida i la seva funcionalitat ecològica com a sistema costaner.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w100-h151/mm/image/imgnews/2016/160526_life_pletera.jpg' style='width: 100px; height: 151px; margin: 10px; float: right;' />Per a més informació sobre el projecte visiteu la seva web: <a href='http://lifepletera.com' target='_blank'>http://lifepletera.com</a>
Si teniu interès en participar de la sortida, <strong>és necessari que us inscriviu</strong> al correu fluvial@custodiaterritori.org tot facilitant les vostres dades de contacte (Nom, Cognoms, Email, Organització, Telèfon de contacte).
<strong>Horari: de 2/4 de 12 a 14h</strong>
Punt de trobada: La Pletera (a la rotonda de la palmera)
(<a href='https://www.google.es/maps/place/Torroella+de+Montgr%C3%AD,+Girona/@42.0356283,3.1908752,823m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x12ba582593084ad5:0x2b3391312d58f222!8m2!3d42.0419133!4d3.1265315!6m1!1e1' target='_blank'>https://www.google.es/maps/place/Torroella+de+Montgr%C3%AD,+Girona/@42.0356283,3.1908752,823m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x12ba582593084ad5:0x2b3391312d58f222!8m2!3d42.0419133!4d3.1265315!6m1!1e1</a>)
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/160526_sortidatecnica_GTCF.pdf' target='_blank'>consulteu el programa de la jornada</a>.
|
Divendres, 27 de Maig
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Arreu de Catalunya |
Resum: |
Setmana de la Natura a Catalunya! |
Descripció: |
<div style='text-align: center;'><strong>Del 27 de maig al 5 de juny, viu la Terra amb un munt d’activitats arreu de Catalunya en favor de la Natura! Suma’t-hi!</strong>
</div> La Setmana de la Natura és una campanya dirigida a promoure activitats a tot Catalunya per conscienciar sobre la importància de tenir cura de la nostra natura i el nostre territori.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w300-h156/mm/image/imgnews/2016/banner%20setmana%20natura.png' style='width: 300px; height: 156px; margin: 10px;' />
Tindrà lloc entre el 27 de maig i el 5 de juny de 2016 i promourà l’organització d’activitats arreu de Catalunya per viure la Terra i conscienciar la societat de la necessitat de conservar la natura i el territori. Durant la setmana hi haurà activitats per als més joves i fins als més grans.
Excursions, tallers, visites guiades, activitats familiars, exposicions, activitats infantils, sortides de camp… Un munt d’oportunitats per gaudir de la natura i per tothom!
Si vols ser partícip de la Setmana, cerca una activitat que s’adequi als teus interesos i apunta’t-hi! Pots buscar totes les activitats que es realitzen a la web de la Setmana de la Natura:
<a href='http://www.setmananatura.cat' target='_blank'>www.setmananatura.cat</a> |
Dilluns, 30 de Maig
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Brusel·les |
Resum: |
Greenweek 2016 |
Descripció: |
Green Week 2016 will take place from 30 May to 3 June. Focusing on the theme "Investing for a greener future", it hopes to contribute to answering a broader question of how to achieve smart, sustainable and inclusive growth in Europe. Elements such as, for example, innovation for greener cities, sustainable use of terrestrial ecosystems or the role of innovative instruments in mobilising adequate financing and 'blue growth' would naturally fit into the programme.
For more information visit:<a href='http://ec.europa.eu/environment/greenweek/index_en.html' target='_blank'> http://ec.europa.eu/environment/greenweek/index_en.html</a>
|
Dijous, 2 de Juny
Hora: |
9:45 - 10:45 |
Lloc: |
Bigues i Riells |
Resum: |
Increment de l’eficiència energètica i dels recursos a les explotacions hortícoles |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w165-h81/mm/image/logos/logo%20GTCA_petit.jpg' style='width: 165px; height: 81px; margin: 10px; float: right;' />La producció hortícola requereix d’una gran dotació energètica derivada de la gestió del sòl, del bombeig de l’aigua de reg, de la conservació de la collita, etc. L’objectiu d'aquesta sessió és poder determinar diverses <strong>estratègies que permetin la reducció d’aquesta dotació energètica</strong> a partir d’accions sobre el sòl, sobre els sistemes de bombeig i sobre la integració d’energies renovables al sistema productiu que redueixin la factura energètica, els costos productius i les emissions de CO2.
La visita serà realitzada en<strong> una finca que ha optat per proveir-se exclusivament a partir d’energies renovables</strong> amb l’objectiu de reduir la seva petjada ecològica i incrementar l’eficiència i l’eficàcia del seu sistema productiu.
La jornada, organitzada pel <a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtca_quisom.html' target='_blank'>Grup de Treball de Custòdia Agrària</a> de la XCT, forma part del <strong>Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016</strong> del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
<strong><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w150-h107/mm/image/imgnews/2016/160602_jornada_eficiencia_energ.jpg' style='width: 150px; height: 107px; margin: 10px; float: right;' />PROGRAMA</strong>
9.45 h Inscripcions i lliurament de la documentació
10.00 h Eficiència energètica i de recursos, aspectes a tenir en compte <div style='margin-left: 40px;'><em>Sr. Jordi Puig Roca, l’Espigall.</em>
Part teòrica on s’explicaran tècniques per minimitzar el consum de recursos.</div>
<div style='margin-left: 80px;'>-La gestió del sòl
-La fertilització
-L’ús de l’aigua
-La construcció de tanques adjacents</div> 11.30 h Pausa
12.00 h Visita de camp
Es realitzarà una visita de camp a la masia de Can Feliuà de Bigues i Riells que actualment alberga activitat agrícola juntament amb turisme rural i és totalment autònoma a nivell energètic i d’aigua.
14.00 h Cloenda de la jornada
Per a més informació i inscripcions consulteu el <a href='/mm/file/2016/jornada%20eficiencia%20energetica%20Espigall.pdf' target='_blank'>Programa de la Jornada</a>.
|
Dimarts, 7 de Juny
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Àlava |
Resum: |
XIX Congrés d'EUROPARC- Espanya |
Descripció: |
El congrés ESPARC 2016 es celebrarà a Laguardia, Àlava, del 7 al 10 de junny de 2016.
L'ESPARC és el congrés dels membres d'EUROPARC - Espanya, dirigit als planificadors i gestors de les àrees protegides, i a tots aquells col·lectius implicats en la gestió del patrimoni natural i cultural dels espais naturals protegits.
Us podeu inscriure fins el 9 de maig.
Per a més informació visiteu: <a href='http://www.redeuroparc.org/congreso_esparc2016.jsp' target='_blank'>www.redeuroparc.org/congreso_esparc2016.jsp</a>
|
Divendres, 10 de Juny
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
A consultar |
Resum: |
Cursos de la La XXI Universitat d'Estiu de la UVic-UCC |
Descripció: |
La XXI Universitat d'Estiu de la UVic-UCC presenta un seguit de cursos, en diferents localitats, de les àrees de salut, ciència, empresa,<strong> medi ambient</strong>, comunicació, educació, llengües, entre d'altres. També ha programat jornades i escoles d'estiu adreçades a professionals de diferents àmbits i un conjunt d'activitats culturals de caire divers.
El programa d’aquest any compta amb 36 activitats formatives i 15 activitats culturals que es realitzaran a 16 localitats diferents, algunes de les quals a Osona, com Vic, Manlleu o Roda de Ter, però també en d’altres comarques, com Olot, Moià, Figueres, Manresa, Barcelona o Ripoll.
Per a més informació consulteu la web dels Cursos d'estiu:
<a href='http://www.uvic.cat/formacio-continua/ca/universitat-destiu' target='_blank'>http://www.uvic.cat/formacio-continua/ca/universitat-destiu</a>
|
Dimecres, 15 de Juny
Hora: |
11:00 - 12:00 |
Lloc: |
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya |
Resum: |
Workshop 'Grasslands and Pastoral systems to global change' a la UVIC - UCC |
Descripció: |
The continuity of pastoralism in mountain areas of Europe faces manifold uncertainties. This is the case in the Pyrenees, where pastoralism is immersed in a long-term process of reorganization. The face of mountain pastoralism and pastures is changing. This session focuses on the implications of such trends for ecological and social domains. Specifically, the effects on biodiversity and job availability of current trends in pastoral activity in the region will be addressed.
<strong>Speaker/s </strong>
<div style='margin-left: 40px;'><em>Michele Nori. Marie-Curie postdoctoral fellow, European University Institute
Feliu Lopez Gelats. Chair of Agroecology and Food Systems. UVic-UCC
Frederic Fillat Estaquè. Researcher of Instituto Pirenaico de Ecología. CSIC. Jaca
Imma Oliveras Menor. Evironmental Change Institute (ECI). School of Geography and the Environment. University of Oxford
Ferran Pauné Doctoral student, Department of Plant Production and Forestry Science, University of Lleida (UdL); collaborator of the Biodiversity, Ecology, Technology and Environmental Management research group of UVic-UCC
Elsa Varela: post-doctoral research fellow. CREDA (Centre for Agro-food Economy and Development). Barcelona
Carme Casas. Biodiversity, Ecology, Technology and Environmental Management research group. UVic-UCC</em></div>
Aquest workshop es celebrarà en el marc del<strong> <a href='http://mon.uvic.cat/international-workshop/' target='_blank'>6th International Workshop on Higher Education</a> </strong>que tindrà lloc del 13 al 17 de juny a la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.
La inscripció és gratuïta i cal fer-la a través del següent enllaç:
<a href='http://?http://mon.uvic.cat/international-workshop/registration/' target='_blank'>?http://mon.uvic.cat/international-workshop/registration/</a>
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w400-h72/mm/image/imgnews/2016/160615_high%20education.jpg' style='width: 400px; height: 72px; margin: 10px;' />
15 de juny de 11 a 14'30h a la Sala Segimon Serrallonga de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.
Organitza: Grup de Recerca BETA i la càtedra d'Agroecologia.
|
Dijous, 16 de Juny
Hora: |
17:00 - 18:00 |
Lloc: |
Congost de Mont-Rebei. Sant Esteve de la Sarga |
Resum: |
Sortida tècnica per conèixer el Congost de Mont - Rebei |
Descripció: |
Dijous 16 de juny de 2015. <strong>De 17 a 20 h</strong>. Espai Natura Mont-Rebei - Sant Esteve de la Sarga -
Aquesta sortida <strong>és oberta a la participació de tothom</strong> i s'inclou en el marc de la 15a Assemblea General Ordinària de membres de la XCT.
És necessari que<strong> confirmeu la vostra assistència</strong> a la Sortida Tècnica a través del formulari d’inscripció a l’Assemblea:
<a href='http://www.custodiaterritori.org/forms/xv_assembleaxct' target='_blank'>www.custodiaterritori.org/forms/xv_assembleaxct</a>
En travessar la serra del Montsec, el riu Noguera Ribagorçana hi ha creat un immens tall de parets verticals, el congost de Mont-rebei, que s’obre al sud en un amfiteatre de penya-segats impressionants.
<table align='center' border='0' cellpadding='1' cellspacing='1' style='width: 500px;'> <tbody> <tr> <td><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w180-h119/mm/image/imgnews/2016/8507791882_9d60063ac6_m.jpg' style='width: 180px; height: 119px;' /></td> <td><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w150-h100/mm/image/imgnews/2016/montrebei07.jpg' style='width: 150px; height: 100px;' /></td> </tr> </tbody> </table>
Entre Aragó i Catalunya, el congost de Mont-rebei talla de nord a sud la serra del Montsec, primera gran formació dels Prepirineus catalans. La reserva de la Fundació protegeix quasi 600 hectàrees a la riba catalana: el mateix congost i les ribes del riu (on hi viu la llúdriga), els penya-segats (llar de grans rapinyaires) i part del vessant obac del Montsec d’Ares (cobert de roures). Les parets i roquissars de l’estret congost són alguns dels ambients més singulars de l’espai, on creixen plantes curioses com l’orella d’ós i la corona de rei, i nien rapinyaires com el trencalòs, l’àliga daurada o el voltor comú. A més dels penya-segats i del riu, on de vegades s’hi veuen llúdrigues, trobem diversos ambients segons l’orientació dels vessants. A les obagues hi ha denses rouredes, i la vegetació mediterrània domina les solanes amb alzinars, boixedes i brolles.
Aquest espai està inclòs en l’Espai d’Interès Natural de la Serra de Montsec i a la Xarxa Natura 2000.
Per a més informació consulteu el <a href='http://www.custodiaterritori.org/mm/file/2016/150616_Programa_sortida_tecnica_assemblea%20DEF.pdf' target='_blank'>Programa de la Sortida Tècnica</a> i el <a href='http://www.custodiaterritori.org/mm/file/2016/150617_Programa_Assemblea_XCT%20DEF.pdf' target='_blank'>Programa de l'Assemblea Anual</a>.
|
Divendres, 17 de Juny
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Congost de Mont-Rebei. Sant Esteve de la Sarga |
Resum: |
15a Assemblea General Ordinària de membres i sortida tècnica de la Xarxa de Custòdia del Territori |
Descripció: |
El 16 i 17 de juny de 2016 teniu una cita amb la custòdia del territori! Celebrarem la 15a Assemblea General Ordinària de membres de la XCT a Mont-Rebei (Sant Esteve de la Sarga).
Seguim amb el format de 2 dies de l’any passat: dijous a la tarda realitzarem una <strong>sortida tècnica a l’Espai Natura Mont – Rebei,</strong> de la mà de la Fundació Catalunya - La Pedrera; el divendres matí esta prevista l’<strong>Assemblea</strong>.
<strong>PROGRAMA</strong>
09:30 h - Acreditació dels participants a l’assemblea.
09:45 h - Parlaments de benvinguda.
10:00 h - Inici 14a Assemblea General Ordinària de la xct. <div style='margin-left: 40px;'>ORDRE DEL DIA (amb 2 pauses cafè a l’inici i a mig matí)
1. Lectura i aprovació de l’acta de l’Assemblea ordinària anterior (14a Assemblea ordinària, Flix, 19 de juny de 2015)
2. Nous membres aprovats pel consell des de l’anterior Assemblea
3. Memòria d’activitat de 2015 i del balanç dels resultats econòmics de 2015
4. Pressupost de l’any 2016 i presentació del Pla de Treball 2016
5. Presentació de l’activitat dels grups de treball de la xct
6. Proposta de declaració conjunta sobre la confluència entre la XCT i la XVAC
7. Precs i preguntes</div> 14:00 h - DINAR. El dinar es servirà a les instal·lacions de la Masieta i tindrà un cost de 20€.
És necessari confirmar assistència a la Sortida tècnica (dijous 16) i/o a l’Assemblea a través del següent formulari: <a href='http://www.custodiaterritori.org/forms/xv_assembleaxct' target='_blank'>www.custodiaterritori.org/forms/xv_assembleaxct</a>
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/150617_Programa_Assemblea_XCT%20DEF.pdf' target='_blank'>consulteu el programa complert</a>. També podeu <a href='/mm/file/2016/150616_Programa_sortida_tecnica_assemblea%20DEF.pdf' target='_blank'>consultar el programa de la Sortida Tècnica</a> de dijous.
|
Dimecres, 29 de Juny
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Lloc: |
El Prat de Llobregat |
Resum: |
Formació 'Mòdul d'interpretació i Medi Ambient 100% subvencionat' |
Descripció: |
Aquest curs de 120 hores ofereix recursos i eines per a treballar l'educació ambiental amb grups. El mòdul forma part del certificat de professionalitat de (SEAG0109) Interpretació i educació ambiental.
Continguts:
- Educació ambiental. Àmbits d'aplicació (40 hores)
- Interpretació del patrimoni com a estratègia de comunicació i gestió (40 hores)
- Execució de programes i activitats d'educació ambiental (40 hores)
Inici del curs: 29 de juny de 2016
Finalització del curs: 30 de juliol de 2016
Horari i dies de realització: 09:30 a 14:30 de dilluns a divendres
Lloc de realització: Centre Esplai. C/Riu Anoia 42-54. El Prat de Llobregat
Curs 100% subvencionat per persones en actiu.
Organitza el curs: Fundació Catalana de l'Esplai
Els interessats podeu trucar al 93 551 17 40 i preguntar per Guadalupe Carrasco. |
Dijous, 30 de Juny
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Sant Pau. Barcelona |
Resum: |
Conferència Internacional 'Regions per a la Biodiversitat: assolint els objectius d'Aichi' |
Descripció: |
Els governs regionals tenen un paper estratègic en la conservació de la biodiversitat. A nivell governamental tractem qüestions territorials específiques i responem amb accions adequades i adaptades a les necessitats tant a escala de paisatge com local, protegint espais naturals, restaurant hàbitats i millorant els serveis ecosistèmics. Els governs regionals són clau en l’ús sostenible i la conservació de la biodiversitat i els recursos naturals. Mitjançant l’establiment de polítiques ambientals i la planificació del territori, proporcionem un gran valor afegit per aturar i revertir la pèrdua de biodiversitat i la degradació dels ecosistemes.
Enguany a més, tindrà lloc la <strong>13a reunió de la Conferència de les Parts del Conveni de Biodiversitat de les Nacions Unides</strong> que acollirà la “Cimera de Governs Locals i Regionals per a la Biodiversitat” oferint una oportunitat destacable per reforçar la implementació del Conveni a escala local i regional.
L’objectiu de la conferència, organitzada en col·laboració amb la Xarxa de Governs Regionals per al Desenvolupament Sostenible - nrg4SD, és facilitar un espai de trobada entre governs regionals, entitats de conservació i altres actors interessats per promoure un debat enriquidor i una reflexió dialogada sobre el paper i les accions necessàries per implementar el Pla Estratègic de les Nacions Unides per a la Diversitat Biològica 2011-2020 i el objectius d'Aichi. L’esdeveniment reunirà representants d'alt nivell i experts de tot el món per compartir idees, discutir els reptes i mostrar la seva contribució en l'assoliment dels objectius d’Aichi. Podeu consultar més informació a <a href='http://www.nrg4sd.org' target='_blank'>www.nrg4sd.org</a>.
30 de juny i 1 de juliol. Recinte modernista de Sant Pau, a Barcelona
Podeu confirmar la vostra assistència a través del <a href='http://creacongresos.us6.list-manage1.com/track/click?u=15111c345ac474c164f1ba63c&id=de6ecd3c5f&e=41ab96f7c3' target='_blank'>Formulari d’inscripció</a>.
Per a més informació <a href='http://www.nrg4sd.org/regions4biodiversity/' target='_blank'>consulteu el Programa de la Jornada</a>.
|
Dijous, 7 de Juliol
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Mataró i Malgrat de Mar |
Resum: |
Sortida Tècnica - Experiències de custòdia a Mataró i Malgrat de Mar |
Descripció: |
Dijous 7 de juliol de 2016
Sortida organitzada pel <strong>Grup de Treball de Custòdia Municipal de la XCT</strong>.
Des del turó d’Onofre Arnau veurem tota la plana agrícola i gran part del sòl forestal del terme municipal de Mataró. Des d’aquest mirador coneixerem algunes de les experiències de custòdia que està portant a terme aquest ajuntament, així com algunes propostes de futur. De camí al turó farem una parada per un dels projectes de futur: la cessió de Can Floriach.
Un cop finalitzada la visita a Mataró, ens desplaçarem fins a Malgrat de Mar. Allà visitarem les mines de Can Palomeres, on hi habiten una colònia de ratpenats, i a on l’ajuntament està duent a terme un projecte de conservació i implicació ciutadana.
<strong>PROGRAMA</strong>
<div style='margin-left: 40px;'>10:45 h - Visita a la zona no urbanitzable de Mataró des del turó d’Onofre Arnau. Lloc de trobada: veure programa en PDF
12:00h - Sortida cap a Malgrat de Mar. (Ruta: <a href='https://goo.gl/maps/Hpv8cKec7vt' target='_blank'>https://goo.gl/maps/Hpv8cKec7vt</a> )
12.45h – Inici de la Visita a les colònies de ratpenats a les mines de Can Palomeres. Lloc de trobada: <a href='https://goo.gl/maps/T5Ed6m9Cbwq' target='_blank'>https://goo.gl/maps/T5Ed6m9Cbwq</a>
14.30 – Dinar a Malgrat de Mar (opcional, a càrrec de cada participant).</div>
Cal portar frontal per entrar a les mines, aigua i protecció pel sol. Recomanem que hagueu esmorzat, ja que acabarem tard.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w400-h140/mm/image/imgnews/2016/160707_sortida_gtcmu.png' style='width: 400px; height: 140px; margin: 10px;' />
<strong>INSCRIPCIONS</strong>
La sortida és gratuïta. Per participar-hi és necessari que envieu un mail a asubirana@custodiaterritori.org tot especificant el vostre nom, cognoms, número de telèfon, entitat a la que pertanyeu (si escau) i si us voleu quedar o no a dinar a Malgrat.
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/160707_sortida_GTCMu_DEF.pdf' target='_blank'>descarregueu-vos el programa en PDF</a>.
|
Dissabte, 17 de Setembre
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Lloc: |
Pla de l’Orri (Serra de Catllaràs) |
Resum: |
3a Trobada de propietaris de custòdia del territori · Compromesos amb la natura! |
Descripció: |
<div style='text-align: center;'><strong><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w550-h282/mm/image/imgnews/2016/160917_trobada_propietaris_pla_de_lorrri.png' style='width: 550px; height: 282px; margin: 10px;' /></strong>
</div>
<strong>PROGRAMA </strong>(consultar <a href='/mm/file/2016/Programa_Propietaris_P_Miranda_DEF_lq.pdf' target='_blank'>programa en PDF</a>)
09.30h – 10.15h: Arribada a Sant Julià de Cerdanyola i trasllat fins al Pla de l’Orri amb cotxes particulars
10.15h - 10.30h: Benvinguda <div style='margin-left: 40px;'>- Ferran Miralles, DG Polítiques Ambientals, Departament de Territori i Sostenibilitat
- Montse Barniol, DG Forests, Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
- Marc Vilahur, president de la Xarxa de Custòdia del Territori</div>
10.30h - 11.30h: Breu exposició d’iniciatives de propietaris privats que desenvolupen accions de conservació del territori a la seva finca: <div style='margin-left: 40px;'>- Joan Brulles, propietari de Mas de Vicenç (El Catllar)
- Marta Querola, propietària de Baussitges (Espolla)
- Beatriu Tenas, propietària dels Plaus (Queralbs)</div>
11.30h - 12.00h: Pausa cafè amb productes locals de la finca i de proximitat
12.00h - 14.00h: Visita de camp a la finca del Pla de l’Orri, seu del Projecte Miranda.
14.00h: Fi de la jornada
La jornada és gratuïta però es demana INSCRIPCIÓ PRÈVIA. Podeu confirmar l’assistència a través del formulari online d’inscripcions: <a href='http://www.custodiaterritori.org/forms/propietaris' target='_blank'>http://www.custodiaterritori.org/forms/propietaris</a>
Per a més informació (objectius de la jornada, com arribar, destinataris, dinar, etc..) consulteu el <a href='http://www.custodiaterritori.org/mm/file/2016/Programa_Propietaris_P_Miranda_DEF_lq.pdf' target='_blank'>programa de la trobada en PDF</a>.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h178/mm/image/imgnews/2016/imatge%20cavalls_3.jpg' style='width: 250px; height: 178px; margin: 10px; float: left;' />
|
Dimarts, 20 de Setembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Barcelona |
Resum: |
Jornada Cap a la No Pèrdua Neta de Biodiversitat en l'avaluació ambiental.Mesures compensatòrie i bancs de conservació |
Descripció: |
<strong><u>PROGRAMA </u>(</strong><a href='http://mediambient.gencat.cat/web/.content/home/serveis_i_tramits/agenda_dactivitats/llista_dactivitats/2016/Setembre/Programa-Jornada.pdf' target='_blank'>Consulteu el programa en PDF</a><strong>)</strong>
9.30 h Presentació de la Jornada <div style='margin-left: 40px;'><em>Ferran Miralles. Director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural</em></div>
9.45 h Integrant la No Pèrdua Neta de biodiversitat en l’avaluació ambiental: Proposta de sistema de Bancs de Conservació de la natura de Catalunya <div style='margin-left: 40px;'><em>Paula Bruna. Servei de Projectes. Subdirecció general d’Avaluació Ambiental</em></div>
11.00 h Pausa
11.30 h Els bancs de conservació com a instrument per a la compensació ecològica als EE.UU <div style='margin-left: 40px;'><em>Ana Villarroya. Doctora en biologia, Universitat de Navarra.</em></div>
12.30 h Experiències de compensacions per pèrdua de biodiversitat i Bancs de conservació de la natura a l’Estat Espanyol <div style='margin-left: 40px;'><em>David Álvarez. Ecoacsa Reserva de Biodiversidad, S.L.</em></div>
13.30 h Taula rodona i preguntes de la primera part
14.00 h Dinar
15.00 h Directrius de NPN i experiències internacionals de Bancs de Conservació de la natura <div style='margin-left: 40px;'><em>Fabien Quétier. Biotope, membre de BBOP (Business and Biodiversity Offsets Programme)</em></div>
16.00 h El cas de Languedoc-Roussillon (França): experiències en l’aplicació sistemàtica de mesures compensatòries en plans i projectes <div style='margin-left: 40px;'><em>Luis de Sousa. DREAL LR (Direction Régionale de l'Evironnement de l'Aménagement et du Logement)</em></div> |
Divendres, 23 de Setembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Delta de l'Ebre |
Resum: |
Delta Birding Festival |
Descripció: |
Per tercer any consecutiu al Delta de l’Ebre s’ofereix un programa d’activitats ampli i atractiu amb conferències, cursos, tallers, concursos, etc… acompanyat d’una gran fira de productes i serveis per als ornitòlegs i per a la gent que gaudeix de la natura en general.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w323-h136/mm/image/imgnews/2016/160923%20logo_deltabirdingfestival_sensedates.jpg' style='line-height: 20.8px; width: 323px; height: 136px;' />
El 2016 es presenta com la consolidació de<strong> l’únic festival ornitològic que es celebra a Catalunya</strong>. A més, continua essent l’únic festival a l’estat espanyol que destina el benefici econòmic de les entrades a projectes relacionats amb l’estudi i la conservació dels ocells i la natura. En aquesta edició es preveu recolzar una iniciativa amb projecció internacional finançant expedicions d’ornitòlegs d’arreu d’Europa per a que col·laborin en l’”Atles dels ocells nidificants d’Europa” (European Breeding Bird Atlas 2) prospectant regions de l’est d’Europa encara molt desconegudes i en les que a penes hi ha ornitòlegs locals.
El Delta Birding Festival es celebra a MónNatura Delta, un conjunt d’instal·lacions de la Fundació Catalunya La Pedrera els propers 23, 24 i 25 de setembre.
ORYX, la botiga de l’amant de la natura, és la impulsora del Delta Birding Festival que organitza conjuntament amb l’Institut Català d’Ornitologia (ICO) i la Fundació Catalunya – la Pedrera (FCLP).
Per a més informació consulteu la web del Festival: <a href='http://www.deltabirdingfestival.com/' target='_blank'>www.deltabirdingfestival.com</a> |
Divendres, 7 de Octubre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Lleida, Santa Margarida i els Monjos i Tremp |
Resum: |
I Congrés de Transhumància de Catalunya |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h166/mm/image/imgnews/2016/161007_transhumancia.jpg' style='width: 250px; height: 166px; margin: 10px; float: right;' />La trobada, que tindrà lloc els propers 7, 21 i 28 d'octubre a Lleida, Santa Margarida i els Monjos i Tremp i està impulsada per la Fundació del Món Rural i l'Institut de Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i l'Aran, pretén promoure el coneixement que permeti salvaguardar aquest patrimoni . <div style='margin-left: 40px;'>
</div>
<div><strong><u>PROGRAMA</u></strong></div>
<div style='margin-left: 40px;'><strong>7 d'octubre Lleida: Eix 1.</strong> Els camins ramaders. La infraestructura de les xarxes transhumants, els equipaments associats, el marc legal, la gestió i la planificació de les actuacions de manteniment i millora.
<strong>21 d'octubre Santa Margarida i els Monjos: Eix 2</strong>. Usos complementaris. Aprofitament turístic. Recuperació i valorització d’un patrimoni cultural i natural.
<strong>28 d'octubre Tremp: Eix 3</strong>. Activitat i usos transhumants. L’activitat ramadera transhumant a Catalunya, situació i propostes de millora. El futur de la ramaderia extensiva. La PAC</div>
Programa: Podeu consultar el programa <a href='http://fmr.us7.list-manage.com/track/click?u=5b338f159c1d4a61cda020bbd&id=8017f003fb&e=f7989608c8' target='_blank'>en aquest enllaç</a>.
Inscripcions: L’acte és gratuït i cal formalitzar la inscripció en el formulari d'aquest enllaç.
Si teniu qualsevol problema us podeu posar en contacte amb nosaltres al correu electrònic transhumancia@fmr.cat o al telèfon 973229360.
|
Dimarts, 11 de Octubre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Lleida / Barcelona |
Resum: |
Curs d'Especialista Universitari en Turisme de Fauna |
Descripció: |
Ja està oberta la inscripció al <strong>"<a href='http://www.ice.udl.cat/fc/curso/1509' target='_blank'>II Curs d'Especialista Universitari en Turisme de Fauna</a>" </strong>de la Universitat de Lleida. Degut a l'afluència d'alumnes d'arreu de Catalunya en la primera edició, pel curs vinent es faran dos torns, l'un<strong> a Lleida i l'altre a Barcelona</strong>.
El turisme relacionat amb l'observació de la vida salvatge és una oportunitat per complementar l'oferta turística en àrees properes a indrets especialment valuosos des del punt de vista ornitològic i faunístic.
El turisme de fauna -l'ecoturisme en general- permet valoritzar la natura. Té com a destinació àrees rurals sovint lluny dels circuits tradicionals, promou la conservació dels espais naturals i les espècies i respecta l’entorn on es desenvolupa. Es un turisme responsable i de qualitat, molt especialitzat i que precisa d'uns coneixements particulars sobre els costums dels animals salvatges i els costums dels que volen veure i fotografiar aquests animals.
El curs està estructurat en tres mòduls (més un projecte final), que es poden cursar conjuntament o per separat com a Cursos de Curta Durada: <div style='margin-left: 40px;'>- Gestió turística en turisme de fauna</div>
<div style='margin-left: 40px;'>- E<a href='http://www.ice.udl.cat/fc/curso/1504' target='_blank'>l negoci del "birding"</a>
- <a href='http://www.ice.udl.cat/fc/curso/1507' target='_blank'>Fotografia de fauna</a></div>
Vol ser rigorós i eminentment pràctic. El professorat prové tant del món acadèmic com de professionals amb experiències d'èxit en aquest camp.
Curs adreçat a: Gestors d'establiments turístics , estudiants i llicenciats universitaris, Guies turístics, Tècnics de les administracions i altres professionals, Cicles formatius de les famílies agrària i d'hoteleria i turisme, Ornitòlegs i naturalistes en general, Gestors d'infraestructures per fotografiar fauna, Fotògrafs de natura.
Preinscripció: 20/07/16 fins al 02/10/16
Data inici 11/10/16 - Data finalització 31/05/17
?Trobareu més informació a <a href='http://www.cfc.udl.cat/fc/curso/1509?' target='_blank'>www.cfc.udl.cat/fc/curso/1509?</a>
? |
Dijous, 13 de Octubre
Hora: |
9:30 - 10:30 |
Resum: |
Com fer compatible l'aplicació de la PAC amb la conservació i l'increment de la biodiversitat. Bigues i Riells, 13 d'octubre de 2016 |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w200-h98/mm/image/logos/logo%20GTCA_web.jpg' style='width: 200px; height: 98px; margin: 10px; float: right;' />La nova política agrària obre un ventall molt extens de possibilitats per compatibilitzar la conservació del patrimoni natural i l’agrobiodiversitat amb la producció alimentària. Aquest nou ventall d’oportunitats, emmarcat a dins del “greening”, no està exempt de dificultats, especialment a nivell normatiu. L’objectiu d’aquesta sessió és esvair els dubtes que pot ocasionar l’aplicació de la normativa així com mostrar exemples i bones pràctiques lligades a la custòdia del territori a través de les quals es pot aconseguir una doble funció, complir amb el marc legal i fer un pas més per assolir una conservació i gestió actives dels hàbitats agraris del país.
<strong>PROGRAMA </strong>(<a href='/mm/file/2016/161013_Bigues%20i%20Riells_PAC%20i%20biodiversitat_GTCA.pdf' target='_blank'>consultar programa en PDF</a>)
9.30 h Inscripcions i lliurament de la documentació
10.00 h Presentació de la jornada
<em> Sr. Jordi Puig Roca, ambientòleg.</em>
10.30 h El “greening”, aplicació pràctica i eines de custòdia per al seu compliment
<em> Sr. Jordi Puig Roca, ambientòleg.</em>
12.00 h Pausa
12.15 h Sortida a la finca de Can Feliuà per observar exemples pràctics de conservació de biodiversitat adjacent a l’explotació
13.30 h Cloenda de la jornada
<em>Sr. Jordi Puig Roca, ambientòleg.</em>
La jornada és gratuïta però cal inscriure’s prèviament a través de jordi@espigall.cat o al telèfon 670 267 274
La jornada és organitzada pel Grup de Treball de Custòdia Agrària i està subvencionada pel Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
|
Dimecres, 19 de Octubre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Casa de Cultura (Girona) |
Resum: |
Jornada 'Confluència d’usos al bosc de ribera' |
Descripció: |
<strong><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w230-h133/mm/image/logos/logo_GTCF_web.jpg' style='width: 230px; height: 133px; margin: 10px; float: right;' />Objectius</strong>
- Posar en valor el bosc de ribera i resoldre possibles conflictes amb els usos dels àmbits adjacents: espais urbans, periurbans i agraris.
- Donar a conèixer propostes de gestió i conservació del bosc de ribera, destacant-ne les possibilitats de la custòdia del territori.
<strong>Destinataris</strong>
Tècnics de medi ambient d’administracions municipals i supramunicipals, tècnics d’entitats ambientals, especialment de custòdia del territori, propietaris, personal d’administració i empreses que treballen en contacte amb rius i zones humides, estudiants i públic general interessat en temes de conservació de la natura.
<strong>PROGRAMA </strong><a href='/mm/file/2016/161019_Programa%20Jorn%20Bosc%20ribera%20GTCF%20XCT.pdf' target='_blank'>(veure programa en PDF)</a>
<strong>1. Recollida d’acreditacions </strong>[08:45-09:00]
<strong>2. Benvinguda i presentació de les jornades</strong> [09:00-09:20]
Marc Ordeix, CERM-UVIC-UCC i GTCF de la XCT, Lluís Costabella, Diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona, i Diego Moxó, Cap de l’Àrea de Gestió del Medi de l’Agència Catalana de l’Aigua
<strong>3. Comunicacions</strong> [09:20 – 12:00]
<div style='margin-left: 40px;'>Ecologia i valors ambientals del bosc de ribera
Sergi Sabater, ICRA i Dep. de Ciències Ambientals de la Universitat de Girona
Biodiversidad y territorio fluvial
Tony Herrera, Mediodes i Centre Ibèric de Restauració Fluvial
Inundabilitat i espais fluvials
Agustí Pere Figueras, ABM
Gestió silvícola de pollancredes i conservació de la biodiversitat
Josep M. Tusell, Consorci Forestal de Catalunya
Restauració i custòdia del riu Congost al seu pas per Granollers
Xavier Romero, Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Granollers
Life “Territori vison”. Vídeo de la restauració dels rius Arga i Aragón.
Guillermo García, MN Consultors.</div>
<strong>Pausa cafè</strong> [12:00 – 12:30]
<strong>4. Taula rodona</strong> [12:30 – 14:00]
Taula rodona “Confluència d’usos al bosc de ribera”
Moderador: Jordi Camprodon, Àrea de Biodiversitat del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya.
Participants: Jordi Vigué (Enginyer tècnic forestal), Antoni Munné (Agència Catalana de l’Aigua), Sara Pont (DTES, Gen Cat), Francesc Cano (DARP, Gen Cat), Josep M. Tusell (Consorci Forestal de Catalunya) i Pere Josep Jiménez (Grup de Natura Freixe, Flix, i GTCF de la XCT).
<strong>5. Clausura de la Jornada</strong> [14:00 – 14:30]
Marta Subirà, Secretària General de Polítiques Ambientals del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya
Lluís Costabella, Diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona
<strong>Inscripcions a</strong>: fluvial@custodiaterritori.org
<strong>Organització:</strong>
Grup de Treball de Custòdia Fluvial de la Xarxa de Custòdia del Territori
<strong>Amb la col·laboració de:</strong>
Centre Ibèric de Restauració Fluvial, Wetlands International, Comissió Europea i Àrea de Medi Ambient i Territori de la Diputació de Girona |
Dijous, 20 de Octubre
Hora: |
11:30 - 12:30 |
Lloc: |
El Vendrell |
Resum: |
Sortida tècnica - Experiències de custòdia municipal al Vendrell |
Descripció: |
<p><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h88/mm/image/imgnews/2016/161020_gtcmu_sortida_vendrell.png' style='width: 250px; height: 88px; margin: 10px; float: right;' />Al Vendrell s’estan iniciant diferents projectes de custodia municipal. En aquesta sortida ens aproparem a ells per conèixer-los i entendre quines accions està duent a terme l’Ajuntament a fi de que esdevinguin espais de custodia.
Per un costat hi ha <strong>les Madrigueres,</strong> un espai litoral d’unes 30 hectàrees, que forma part de l’inventari de zones humides de Catalunya i que a més és l’únic espai del litoral del Baix Penedès que ha quedat sense urbanitzar gràcies a l’esforç de molta gent, entre ells, del GEVEN. L’ajuntament del Vendrell és el propietari d’aquest espai i, a més, hi ha un pla especial aprovat que regula el seu desenvolupament per assolir la seva renaturalització. Per assolir la renaturalització de l’espai s’està treballant en un acord a 3 bandes entre l’ajuntament, el GEVEN i Paisatges Vius.
Un altre espai d’interès és la zona anomenada del <strong>fondo del Mata</strong>, un espai de bosc de pi blanc, amb llentiscle i del qual també n’és propietari l’ajuntament. En aquest espai hi ha ubicada una àrea recreativa en l’espai que abans ocupava un abocador municipal clausurat. En aquest cas caldria implicar-hi a la resta de propietaris forestals que hi ha adjacents a la propietat de l’ajuntament i, potser, implicar a l’Agrupació de Defensa Forestal.
Finalment, a cavall entre aquests dos espais s’està iniciant<strong> un projecte de custòdia agrària i de camins històrics</strong> de la mà de la Comissió de Patrimoni Cultural del Vendrell de l'Institut d'Estudis Penedesencs.
<strong>INSCRIPCIONS</strong>
La sortida és gratuïta. Per participar-hi és necessari que envieu un mail a municipis@custodiaterritori.org tot especificant el vostre nom, cognoms, número de telèfon,
entitat a la que pertanyeu (si escau) i si us voleu quedar a dinar al Vendrell. També podeu contactar amb la XCT al 93 886 61 35 (pregunteu per l’Anna).
<u><strong>PROGRAMA</strong></u>
11:30 h. Explicació de l’experiència del Vendrell.
12:00 h. Visita dels espais de custòdia del Vendrell en el que es té previst dur a terme estratègies de custodia: </p>
<p style='margin-left: 40px;'>Madrigueres
Camins històrics i custòdia agrària
Fondo del Mata, espai forestal renaturalitzat sobre un antic abocador</p>
<p>14:30 h. Dinar d’aprofitament contra el malbaratament alimentari. Dinar organitzat per la Fundació Santa Teresa. Lloc: Restaurant de l’Escola de Turisme del Baix Penedès. (Opcional, a càrrec de cada participant. Preu: 6€)
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/161020_sortida_tecnica_GtCMu_Vendrell.pdf' target='_blank'>consulteu el programa en PDF</a>.
</p> |
Divendres, 21 de Octubre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Manresa |
Resum: |
X Congrés CCEPC - Recursos i territoris. Perspectiva històrica i nous equilibris |
Descripció: |
El sòl, el subsòl, els minerals, l’aigua terrestre, els oceans, l’atmosfera, la radiació solar, els éssers vius, els boscos… posen a la nostra disposició una sèrie de recursos que nosaltres transformem i posem al servei de les nostres necessitats de subsistència. Parlar d’aquests recursos (ecosocials, més que naturals) va més enllà de la descripció del món físic i inclou les distintes activitats humanes que han transformat secularment el territori.
Hom ha projectat diverses mirades sobre aquest recursos, malauradament sovint dissociades. La visió històrica sobre el seu ús i els conflictes i solucions que han generat queda reforçada per la d’altres disciplines científiques i tècniques i, alhora, la saviesa i l’experiència del passat pot il·luminar el tractament present i futur dels recursos avui dia disponibles.
La seva explotació cada cop més intensiva i la perspectiva de l’exhauriment d’alguns d’ells (especialment els combustibles fòssils) obliga a una nova mirada en la cerca de recursos renovables més propers, accessibles i també més lligats al territori. La potenciació del seu coneixement permet fer una aproximació de les fortaleses i oportunitats per <strong>encarar equilibris futurs més sostenibles</strong>.
El X Congrés de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana, que se celebrarà els dies <strong>21, 22 i 23 d’octubre de 2016 a Manresa</strong>, es convoca amb aquesta perspectiva múltiple. Mantenint una visió holística sobre els recursos, a efectes de participació s’han elegit quatre àmbits en funció de quatre de les grans necessitats humanes: l’alimentació, el poblament, les comunicacions i l’energia.
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/161021_congres_CCEPC_triptic(1).pdf' target='_blank'>consulteu el Programa del Congrés</a> o <a href='http://www.ccepc.org/gestor/archives/398-Recursos-i-territori.-Perspectiva-historica-i-nous-equilibris,-tema-del-X-Congres-de-la-CCEPC.html' target='_blank'>consulteu la web de la CCEPC</a>.
|
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Parets del Vallès |
Resum: |
XVI Jornades Herpetològiques |
Descripció: |
La Societat Catalana d’Herpetologia, en col·laboració amb l'Escola de la Natura de Parets, celebra enguany les <strong>XVI Jornades Herpetològiques</strong> amb l'objectiu de contribuir a difondre els treballs sobre amfibis i rèptils que es fan tant en l'àmbit local-nacional com internacional. Alhora, es pretén estimular l’estudi, la recerca i la conservació dins del món de l'herpetofauna.
Durant les jornades es presentaran temes actuals en forma de ponències, audiovisuals, exposicions, etc. A més, el Grup d'Investigació de I'Escola de la Natura realitzarà una sortida nocturna d'observació d'amfibis i un curset introductori a l’herpetologia.
Per a més informació <a href='https://soccatherp.files.wordpress.com/2016/10/2016_mostra_triptic_jornades_herpetologia.pdf' target='_blank'>consulteu el programa de les Jornades</a>.
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h433/mm/image/imgnews/2016/161022_jornades_herpetologiques_parets_valles.png' style='width: 250px; height: 433px; margin: 10px;' /> |
Dimarts, 25 de Octubre
Hora: |
9:00 - 10:00 |
Lloc: |
Universitat Autònoma de Barcelona |
Resum: |
Des dels Ajuntaments... Què fem amb el bosc privat? |
Descripció: |
<strong>25 d’octubre. Jornada de transferència forestal a tècnics de medi ambient municipals</strong>
9:00 Benvinguda. Javier Retana,
Director del CREAF i Jesús Calderer, Diputat adjunt d’EspaisNaturals. Diputació de Barcelona.
9:15 El paper de l’administració local en la gestió del bosc privat. Joan
C. Àngel, Secció de Restauració i Millora Forestal. OTPMIF, Diputació de Barcelona.
9:45 I després dels incendis forestals què? Aclarides de plançonedes,selecció de tanys i control del sotabosc.
Josep Maria Espelta, CREAF.
10:45 Descans
11:15 Com gestionar les restes de tallada? Importància ecològica i dinàmicade descomposició.
Marina Palmero, CREAF.
12:00 Taula rodona
Per a més informació consulteu el següent enllaç:
http://www.creaf.cat/ca/node/6078?platform=hootsuite
|
Dijous, 27 de Octubre
Hora: |
15:45 - 16:45 |
Resum: |
Eines per afrontar els reptes de futur de la producció ecològica |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w165-h81/mm/image/logos/logo%20GTCA_petit.jpg' style='width: 165px; height: 81px; margin: 10px; float: right;' />En el moment actual que està creixent la sensibilització dels consumidors envers el consum de productes ecològics, es contraposa amb el repte de les petites explotacions ecològiques per a aconseguir la viabilitat econòmica per a sobreviure. Per aquesta raó, s’organitza una jornada d’identificació dels temes clau amb la presentació d’exemples d’èxit de diferents explotacions d’horta ecològica així com eines i programes de formació que poden ser d’utilitat. A més, aquesta jornada vol ser un punt de trobada del sector de la producció ecològica amb un debat participatiu final d’apostes de futur per abordar conjuntament els reptes del sector.
<strong>PROGRAMA</strong>
15.45 h Inscripcions i lliurament de la documentació
16.00 h Presentació de la Jornada
<em> Sra. Montse Pascual, membre del grup de treball de custòdia agrària de la Institució Altempordanesa per a l’Estudi i Defensa de la Natura (IAEDEN).</em>
16.05 h Experiència del parc agroecològic de l’Empordà (Albons)
<em> Sr. Enric Navarro, agricultor.</em>
16.45 h Experiència de “Can Perol” treball cooperatiu (Baix Llobregat)
<em> Sr. David Mas, gerent Can Perol.</em>
17.30 h Pausa
18.00 h La dinamització i incorporació dels valors d’emprenedoria
<em> Sr. Josep Serra, propietari de la Vinyeta.</em>
<em> Sr. Manuel Toro, regidor de Promoció Econòmica, Turisme i Comerç de l’Ajuntament de Figueres.
Sra. Teresa Colell, directora Escola Agrària de Monells (DARP).</em>
18,45 h Debat participatiu
20.00 h Cloenda de la Jornada
<em> Sra. Montse Pascual, membre del grup de treball de custòdia agrària de la IAEDEN.</em>
Per a més informació i inscripcions<a href='/mm/file/2016/161027_jornada_gtca_figueres.pdf' target='_blank'> consulteu el programa de la jornada</a>.
La jornada, organitzada pel <a href='http://www.xct.cat/ca/grupsdetreball/gtca_quisom.html' target='_blank'>Grup de Treball de Custòdia Agrària </a>de la XCT, forma part del Pla Anual de Transferència Tecnològica 2016 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya. |
Dimecres, 2 de Novembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Sevilla |
Resum: |
VI Jornadas Estatales de Custodia del Territorio |
Descripció: |
Del <strong>2 al 5 de noviembre</strong> de 2016 se celebrarán en Sevilla las <strong>VI Jornadas Estatales de Custodia del Territorio</strong> (VIJECT) con el propósito de poder debatir y trabajar sobre aspectos clave para el colectivo de custodia del territorio del Estado español. Las jornadas están organizadas por el Foro de Redes y Entidades de Custodia del Territorio con apoyo de la Fundación Biodiversidad del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente y la Junta de Andalucía.
Bajo el lema <strong><em>enREDándonos por la custodia</em></strong>, las VIJECT serán un punto de encuentro y reflexión entre redes y entidades involucradas en la custodia del territorio, así como un foro abierto a otros agentes sociales y económicos vinculados de una u otra forma a esta estrategia de conservación. En esta ocasión, las jornadas se están diseñando con un nuevo formato y se entienden como la fase final de un proceso de trabajo colectivo que permita concretar una estrategia futura de desarrollo de la custodia del territorio en el Estado español.
Para ello se están creando unos<strong> grupos de trabajo </strong>en relación a temas clave para el desarrollo de la custodia en España. Cada uno de estos grupos elaborará uno o varios documentos que se validarán y consensuarán en las JECT cuyos resultados darán respuesta a las necesidades concretas del movimiento de la custodia del territorio en el ámbito estatal:
<div style='margin-left: 40px;'>Marco general y prospectiva de la conservación privada y custodia del territorio
Buenas prácticas y registro para la custodia del territorio
Caza y custodia
Custodia fluvial
Custodia agraria
</div> Más información sobre los Grupos de Trabajo, las VIJECT, su estructura y funcionamiento en: <a href='http://www.frect.org/wp-content/uploads/2016/01/Cartel_VIJECT_v1.pdf' target='_blank'>el cartel adjunto</a> y <a href='http://www.frect.org/viject/' target='_blank'>http://www.frect.org/viject/</a> · jornadas@frect.org · @Forocustodia |
Dijous, 10 de Novembre
Hora: |
16:00 - 17:00 |
Lloc: |
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya |
Resum: |
Setmana de la Ciència de la Universitat de Vic |
Descripció: |
La<strong> Setmana de la Ciència 2016 de la UVic-UCC</strong> tindrà lloc <strong>del 11 al 20 de novembre</strong> coincidint amb la 21a. Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’16), coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).
Una vegada més, i després de dinou anys d’activitat ininterrompuda, des de la UVic-UCC s’han tornat a programar un conjunt d’actes per millorar l’apropament de la cultura científica, tecnològica i el coneixement que es genera a la universitat a la societat. Enguany es commemoren diferents efemèrides: l'Any Internacional de les Llegums i, l'Any Internacional del Mapa i l'Any Internacional de l'Entesa Global, motiu pel qual moltes activitats que s'han programat en el marc de la SC'16 giren entorn d’aquests eixos.
D'entre totes les activitats destaquem la següent xerrada: <div style='margin-left: 40px;'><a href='http://www.uvic.cat/setmanadelaciencia/activitats/conferencia-canvi-climatic-produccio-llegums' target='_blank'><strong>Quin efecte pot tenir el canvi climàtic en la producció de llegums al nostre país?</strong></a><strong> Dijous 10 de novembre a les 16h.</strong>
En aquesta conferència, Jordi Puig ens explicarà com la producció de llegums, ja sigui al secà o amb regadiu, està estretament vinculada a les temperatures ambientals. Si les condicions són molt fredes o excessivament càlides les llegums són incapaces de desenvolupar-se o aturen el seu cicle productiu.</div>
Per a més informació <a href='http://www.uvic.cat/setmanadelaciencia/activitats' target='_blank'>consulteu les activitats programades</a>.
|
Dissabte, 12 de Novembre
Hora: |
10:00 - 11:00 |
Lloc: |
Bigues i Riells |
Resum: |
Jornada tècnica 'Com incrementar la qualitat de la producció d |
Descripció: |
Un dels reptes més importants que afronta el món és produir la suficient quantitat d’aliments per abastir el creixent nombre de persones que hi haurà al món al llarg dels propers anys. Val a dir, però, que la qualitat d’aquests aliments és tan o més important que la quantitat, ja que amb determinades estratègies productives i una bona redistribució es pot aconseguir optimitzar l’alimentació humana amb menys recursos.
L’objectiu d’aquesta sessió serà explicar com els diversos sistemes de producció agrícola, el maneig dels cultius, el reg i el sistema de fertilització afecten a la qualitat dels productes vegetals i com es pot evitar l’acumulació de substàncies que poden arribar a ser perilloses per a l’organisme.
<strong>PROGRAMA</strong>
10.00 h Inscripcions i lliurament de la documentació
10.15 h Presentació de la jornada <div style='margin-left: 40px;'><em>Sr. Jordi Puig Roca, ambientòleg.</em></div> 10.30 h Estratègies per incrementar la qualitat de la producció d’aliments
<div style='margin-left: 40px;'><em>Sr. Anton Montsant, doctor en Biologia.</em></div> 12.00 h Pausa
12.15 h Tast comparatiu entre diversos vegetals per tal d’avaluar la qualitat d’aquests
13.30 h Cloenda de la jornada
Per a més informació <a href='/mm/file/2016/161111_com%20incrementar_qualitat_aliments_gtca.pdf' target='_blank'>consulteu el programa detallat</a>.
|
Diumenge, 13 de Novembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Barcelona |
Resum: |
The Second Quebec-Labrador Foundation Alumni Congress |
Descripció: |
Sunday, 13 November 2016 – Wednesday, 16 November 2016. Barcelona.
This November in Barcelona, organizations and practitioners tied to QLF will reconvene to share knowledge, experiences, and best practices while helping to set QLF’s global agenda for the next decade.
At the Congress, QLF Alumni, partner organizations, and practitioners will convene in Barcelona to share knowledge of stewardship of natural resources and cultural heritage; catalyze conservation action; and set QLF’s agenda for the next decade. The Congress has the potential to make a lasting contribution to a more sustainable global community.
|
Dijous, 17 de Novembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Can Coll. Cerdanyola del Vallès |
Resum: |
Jornada anual de la XCT |
Descripció: |
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w297-h170/mm/image/imgnews/2016/can%20coll_2.jpg' style='width: 297px; height: 170px; margin: 10px; float: right;' />Enguany la jornada es celebrarà a <strong>Can Coll CEA,</strong> a Cerdanyola del Vallès, el proper <strong>dijous 17 de novembre de 2016</strong>.
La Jornada anual vol ser un esdeveniment que sigui un punt de trobada i debat entre les entitats i persones interessades en la custòdia del territori i que, a la vegada, doni resposta a les necessitats formatives del col·lectiu. Reserveu-vos la data!
Podeu <strong>consultar el Programa detallat</strong> a través del següent link:
<a href='/mm/file/2016/161117_Programa%20jornada%20anual_XCT_DEF.pdf' target='_blank'>www.custodiaterritori.org/mm/file/2016/161117_Programa%20jornada%20anual_XCT_DEF.pdf</a>
<a href='http://bit.ly/2fdAecA' target='_blank'>http://bit.ly/2fdAecA</a>
Els <strong>objectius</strong> de la Jornada Anual d’enguany són:
<div style='margin-left: 40px;'>- Donar a conèixer la custòdia del territori entre possibles promotors i agents implicats.
- Debatre sobre l’accés a la terra a Catalunya i el paper de la custòdia del territori.
- Mostrar i debatre sobre aspectes innovadors de la custòdia del territori.</div>
La Jornada Anual d’enguany es dividirà en<strong> 3 sessions paral·leles</strong>:
<div style='margin-left: 40px;'>- Ronda de comunicacions curtes sobre custòdia del territori.
- Jornada tècnica "Fomentar l'accés a la terra per una nova generació d'agricultors agroecològics". Per a més informació <a href='/mm/file/2016/161117_Can%20Coll_Acces%20a%20la%20terra_programa_DEF.pdf' target='_blank'>consulteu el programa específic</a>.
- Seminari "La custòdia del territori, nou paradigma per a la conservació de la natura"</div>
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w550-h421/mm/image/imgnews/2016/161117_horaris%20jornada%20anual%20esquema.png' style='width: 550px; height: 421px; margin: 10px;' />
La participació a la jornada és gratuïta.<strong> És necessari inscriure’s prèviament</strong> a través del següent formulari on-line, donat que les places són limitades:
<a href='http://www.custodiaterritori.org/forms/2016_Jornada_Anual' target='_blank'>http://www.custodiaterritori.org/forms/2016_Jornada_Anual</a>
En el formulari es demana, orientativament, a quina de les 3 jornades teniu la intenció d’assistir. Tot i que la vostra selecció no és vinculant, ens ajudarà saber-ho per temes logístics.
Durant la jornada es farà una pausa per <strong>dinar a peu dret</strong> (de 13:30 a 14:30 h). Tindrà un cost entre 12 i 15€, a pagar el mateix dia. Tots aquells interessats en quedar-vos a dinar ho heu d’indicar al formulari d’inscripció.
Us informem que a Can Coll, on es realitzarà la jornada, no hi ha cap tipus de servei d’alimentació, i cal desplaçar-se per poder comprar menjar/beure. Alternativament qui vulgui es pot portar el seu propi menjar i menjar-se’l a la zona de picnic de les instal·lacions.
<strong>Per a més informació o dubtes poseu-vos en contacte amb la Xarxa de Custòdia del Territori al 93 886 61 35 i pregunteu per l’Anna.</strong>
<u><strong>Can Coll</strong></u>
Can Coll és un Centre d’Educació Ambiental ubicat al Parc Natural de Collserola. Instal·lat en una antiga masia del segle XV, el centre d’educació ambiental Can Coll facilita el contacte del Parc amb les escoles. Desenvolupa també programes dirigits als estudiants de ciències de l’educació i als mes­tres en actiu.
Els diumenges, el centre s’obre al públic al matí. Es pot visitar la masia, que mostra la manera de viure de la pagesia dels segles XVIII i XIX; veure l’exposició “L’home i el medi a Collserola” i els audiovisuals del Parc; i fer els itineraris senyalitzats dels voltants.
<em>Organitza: Xarxa de Custòdia del Territori
Amb el suport de: Departament de Territori i Sostenibilitat - Generalitat de Catalunya
Col·labora: Can Coll, Centre d’Educació Ambiental</em>
|
Dimarts, 22 de Novembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
IEC |
Resum: |
Jornada 'El paper dels sòls en la conservació de la natura' |
Descripció: |
XIII Jornada CREAF SCB ICHN - 22 de novembre
En la XIII Jornada del CREAF, la Societat Catalana de Biologia (SCB) i la Institució Catalana d’Història Natural (ICHN) es contrastaran els punts de vista d’investigadors, tècnics i responsables de l’administració sobre les qüestions que envolten el tema dels sòls (biodiversitat microbiana, serveis ecosistèmics, amenaces, tecnosols, eines cartogràfiques, agricultura ecològica, etc) i crear un marc de discussió i reflexió sobre l’estat actual de la situació i de les possibilitats de valorar els serveis ambientals que ens ofereixen.
<strong>PROGRAMA</strong><a href='/mm/file/2016/161122_Jornada_CREAF_ICHN_SCB_2016_def.pdf' target='_blank'> (consulteu el programa en PDF)</a>
<div style='margin-left: 40px;'>09.00h Benvinguda
09.15h Biodiversidad en el suelo: una fascinante fabrica de vida bajo nuestros pies
10.00h Canvis d’usos del sòl i transformació de terres: impactes en els sòl i paisatge
10.25h Implicacions de l’avantprojecte de llei de sòls d’ús agraris, en la protecció dels sòls i de la natura
10.50h Pausa Café
11.15h Informació dels mapes de sòls a escala 1:25.000 de l’ICGC per a la gestió del medi ambient
11.40h La construcció de la fertilitat en l’agricultura ecològica: implicacions en la qualitat del sòl i en la sanitat vegetal
12.05h Impacto negativo del regadío en la salinidad y estabilidad estructural del suelo
12.30h La fertilització orgànica o mineral i la conservació dels sòls agrícoles
13.00h Pausa Dinar
15.00h La restauración de suelos con Tecnosuelos
15.30h Taula Rodona
Com valorem els serveis mediambientals del sòls?
Moderador: Rosa Poch, Universitat de Lleida ETSEA
Participen: Jaume Boixaderas de la Generalitat de Catalunya, Felípe Macías de la USC i Jordi Puig Roca de la Xarxa de Custòdia del Territori.
17.00h Conclusions i cloenda</div> |
Dijous, 24 de Novembre
Hora: |
17:00 - 18:00 |
Lloc: |
Sala d’Actes de la seu de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat. Barcelona |
Resum: |
Sessió de retorn dels resultats del congrés de la UICN |
Descripció: |
El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya realitzarà una sessió que té per objectiu <strong>exposar els resultats del Congrés Mundial de Conservació de la UICN </strong>del passat mes de setembre, i la incidència que poden tenir per a Catalunya. S’explicarà la participació del Departament de Territori i Sostenibilitat, a càrrec de la Sra. <strong>Marta Subirà</strong>, secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, i de la Sra. <strong>Eulàlia Comas</strong>, tècnica del Servei de Planificació de l’Entorn Natural; i de MedPan i altres iniciatives relacionades amb el Mediterrani, a càrrec de la Sra. <strong>Puri Canals,</strong> presidenta d’aquesta organització.
L’acte tindrà lloc el <strong>dijous 24 de novembre</strong> a les 17h a la Sala d’Actes de la seu de la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, a l’Av. Diagonal 523-525, de Barcelona.
Us agrairem que confirmeu la vostra assistència a l’adreça spen.tes@gencat.cat.
|
Dilluns, 28 de Novembre
Hora: |
Event diario |
Lloc: |
Campus Virtual de la UVIC - UCC |
Resum: |
Curso Introductorio sobre Custodia del Territorio para Técnicos de Entidades (3a edición) |
Descripció: |
<a href='http://www.custodiaterritori.org/mm/file/2016/Curso_onlin_3a_edicion_Nov16_Febrero17_DEF_lq.pdf' target='_blank'><img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h363/mm/image/imgnews/2016/161128_curso_online_3a_edicion.png' style='width: 250px; height: 363px; border-width: 1px; border-style: solid; margin: 10px; float: right;' /></a>Es un curso online diseñado por la Xarxa de Custòdia del Territori (XCT). Este curso<strong> autoevaluativo introductorio</strong> a la custodia del territorio y a su metodología, ofrece utilizando la plataforma virtual de la Universidad de Vic- Universidad Central de Cataluña.
La metodología de este curso se basa en la formación a distancia y con un formato auto evaluativo <strong>(no tutorizado</strong>). El curso se ofrece a través de la plataforma virtual de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC).
Después de la lectura de cada módulo el alumno deberá responder unas preguntas auto evaluativas sobre el texto leído, que darán acceso al siguiente módulo. Al ser un curso auto evaluativo, la implicación del alumno en la lectura y comprensión de los materiales facilitados determinarán su grado de aprendizaje sobre la temática.
<strong>Calendario</strong>: del 28 de noviembre de 2016 al 17 de febrero de 2017. Cada alumno puede realizar el curso libremente a su ritmo (al ser un curso auto evaluado).
<strong>Duración</strong>: 30 horas
<strong>Período de matrícula</strong>: del 28 de octubre al 22 de noviembre
<strong>Idioma</strong>: español
<strong>Precio</strong>: 40 €
Para más información consultad el <a href='/mm/file/2016/Curso_onlin_3a_edicion_Nov16_Febrero17_DEF_lq.pdf' target='_blank'>Folleto informativo del curso</a>.
|
Dimecres, 30 de Novembre Divendres, 16 de Desembre
Hora: |
10:00 - 14:00 |
Lloc: |
Biblioteca Municipal Eugenio Trías (Casa de Fieras de El Retiro, Paseo Fernán Núñez, 24 MADRID) |
Resum: |
Jornada Cómo garantizar el cumplimiento de los acuerdos de custodia del territorio a largo plazo |
Descripció: |
Descargar <strong><a href='/mm/file/2016/161216_jornada_mantenimiento_acuerdos_cust.pdf' target='_blank'>programa completo</a></strong>
<img alt='' src='http://imscdn.abcore.org/r/custodiaterritori.org/w250-h146/mm/image/imgnews/2016/161216_jornada_madrid(1).png' style='width: 250px; height: 146px; margin: 10px; float: right;' />Madrid, 16 de Diciembre de 2016
<strong>Lugar:</strong> <a href='https://www.google.es/maps/place/Biblioteca+P%C3%BAblica+Municipal+Eugenio+Tr%C3%ADas/@40.4166929,-3.6790761,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xf41c064cc2fa0ee1!8m2!3d40.4166929!4d-3.6790761' target='_blank'>Biblioteca Municipal Eugenio Trías</a> (Casa de Fieras de El Retiro, Paseo Fernán Núñez, 24 MADRID)
<strong>Horario:</strong> 10h a 14h
<strong>Inscripciones:</strong> La participación en la jornada es gratuita pero se requiere inscripción previa en este <a href='http://www.custodiaterritori.org/forms/Jornada_garantizar_acuerdos' target='_blank'>formulario</a>
<div style='text-align: justify;'>
El reconocimiento de la custodia del territorio depende del desarrollo de proyectos que tengan una aportación efectiva a la conservación del patrimonio natural y la biodiversidad, y de su mantenimiento a lo largo del tiempo. Para hacerlo posible es necesario, por una parte, garantizar una base legal sólida y un seguimiento y evaluación de los resultados; y por otra parte, la capacidad de las entidades para invertir los recursos necesarios con la debida transparencia y rendición de cuentas, gracias a una buena organización y gestión interna. Asegurar ambas vertientes, entre otras, es el objetivo de los manuales de buenas prácticas, que se presentan como una guía metodológica de utilidad para las entidades de custodia del territorio.</div>
<strong>Objetivos:</strong>
1. Mostrar los elementos clave que los estatutos de una entidad debería tener para desarrollar actividades de custodia
2. Ver cómo gestionar los conflictos de intereses que pueden surgir dentro de las entidades de custodia y sus iniciativas
3. Reflexionar sobre la aplicación de medidas en iniciativas de custodia para garantizar el cumplimiento de acuerdos a largo plazo
4. Presentar una propuesta de bases para un registro público o privado de acuerdos y entidades de custodia
<strong>Programa</strong>
10 – 10.15h: Bienvenida
10.15 – 10.45h: Aspectos clave para el mantenimiento de los acuerdos de custodia a largo plazo. Montse Masó, XCT
10.45 – 11.10h: Previsiones estatutarias para la custodia del territorio. Hernan Collado, colaborador XCT
11.10 – 11.40h: Los conflictos de intereses en la custodia del territorio: mecanismos para gestionarlos. Jofre Rodrigo, colaborador XCT
11.40 – 12h: Pausa
12 – 13h: Taller: Posibilidades para la aplicación de las Buenas Prácticas en custodia del territorio
13h – 13.45h: Presentación de las bases de un registro público o privado. Hernan Collado, colaborador XCT
13.45 – 14h: Clausura
<strong>Más información:</strong> Montse Masó (<a href='mmaso@custodiaterritori.org'>mmaso@custodiaterritori.org</a>)
|
|